Herren Maitreya
Herren Maitreya, der har en særlig fremtrædende en rolle i Wesak-ceremonien, vil engang i fremtiden overtage det embede, der nu er besat af Gautama Buddha. Derfor er det interessant at sammenligne hans aura med Buddhas.
Arhat-aura
Den letteste måde at gøre det på er at studere illustrationen af en arhats[1] aura og derefter forestille sig, at den ændres på følgende måde. Udover at være meget større end en arhats aura, er farverne ordnet på en lidt anden måde.
Kernen i auraen har et blændende hvidt lys ligesom hos arhaten. Lad derefter − idet den gule elimineres − den rosa oval beholde sin nuværende position, men den strækker sig helt ind til kanten af den hvide. Anbring et gult bånd uden for den rosa oval i stedet for den blå. Uden for det grønne kommer et blåt bælte − og uden for det et violet. Men uden for det violette følger igen et bredt bånd af den mest strålende lyse rosa, som det violette umærkeligt toner over i. Uden for det hele kommer så udstrålingen af blandede farver. Strålerne af hvidt lys glimter igennem på samme måde, men selv de ser ud til at være svagt farvet af den allestedsnærværende lyse rosa. Hele auraen giver indtryk af at være badet i den mest forfinede og alligevel lysende rosa nuance.
Det er værd at bemærke, at i denne aura kommer farverne i nøjagtig samme rækkefølge som i solspektret, bortset fra at orange og indigo er udeladt. Først rosa (som er en slags rød), så gul, grøn, blå, violet og derefter fortsætter farverne over i ultraviolet, der smelter sammen med rosa – idet hele spektret begynder forfra igen i en højere oktav på samme måde som de laveste astrale følger efter de højeste fysiske farver.
Naturligvis er det en meget mangelfuld beskrivelse, men det er den bedste der kan gives. Man må forstå, at auraen findes i mange flere dimensioner end det er muligt at gengive. For overhovedet at kunne sige så meget som der her er sagt, er der forsøgt at gøre noget, der svarer til at lægge et tredimensionalt snit i den. Men det er nødvendigt at huske, at snittet lige så godt kunne være lagt på en lidt anden måde, og at det ville have givet et andet resultat − som også ville være sandt. Det er håbløst at forsøge at forklare de højere verdeners realiteter med fysiske ord.
_________________________________
[1] Arhat eller arahat, arhan, rahat etc. betyder "den værdige" – "den der har gjort sig fortjent". En arhat har taget 4. indvielse.
_________________________________
|