Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

10 ØKONOMISKE PRINCIPPER
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-10-økonomiske-principper-Terry-Schansman

10 ØKONOMISKE PRINCIPPER (4 af 16)


Menneskehedens økonomiske ubalance svarer til det enkelte menneskes sygdom. Der er ingen fri strøm af livsfornødenheder til fordelingscentralerne.

10 ØKONOMISKE PRINCIPPER (4 af 16)

2. princip

 

Den pris, man betaler for en vare,

svarer til det, man mister

for at få denne vare

 

10-økonomiske-principper-05-Terry-Schansman

 

”Når et menneske skal vurdere, indebærer det at træffe beslutninger, at man sammenligner omkostninger og gevinster ved forskellige mulige handlinger. I mange tilfælde er omkostningen ved en handel imidlertid ikke så gennemskuelig, som den umiddelbart ser ud til.

Et eksempel kan være beslutningen om at tage en efteruddannelse. Gevinsten er intellektuel berigelse og bedre jobmuligheder resten af livet. Men hvad er prisen? For at besvare spørgsmålet kan man være fristet til at undersøge, hvor mange penge der samlet skal bruges til kursusafgift, bøger, kost og logi. Men det er ikke et sandt billede af, hvad man skal opgive for at tage en efteruddannelse.

Det første problem med dette svar er, at det inkluderer flere ting, som ikke er omkostninger ved efteruddannelsen. Selvom man ikke tager uddannelsen, skal man stadig have et sted at bo og noget at spise …

Det andet problem ved denne sammentælling af omkostninger er, at den ikke tager højde for den største omkostning: Tidsforbruget! For de fleste studerende er den tabte lønindkomst den absolut største enkeltudgift ved en efteruddannelse.

Omkostningen ved tab af mulighed svarer til det, man opgiver for at opnå et gode. Når man træffer en beslutning − f.eks. om man skal tage en efteruddannelse − skal man være opmærksom på omkostningen ved tab af de muligheder, der følger med enhver handling. Det er man som regel også. Topatleter, der bliver i uddannelsessystemet, selvom de har mulighed for at tjene mange penge på deres sport, er klar over, at deres ‘mulighedstab’ er meget stort. Det er ikke overraskende, at de ofte beslutter, at fordelen ikke opvejer omkostningerne.”

N. Gregory Makiw: Principles of Economics, s. 5-6

Artikel-10-økonomiske-principper-Terry-Schansman
Download-fil: 10 ØKONOMISKE PRINCIPPER - Terry Schansman


Artikel-10-økonomiske-principper-Terry-Schansman
Læsefil med vendbare sider: 10 ØKONOMISKE PRINCIPPER