Ja, teksten er møntet på os
Ja, teksten om ’Jordens salt, og ’Verdens lys’ er møntet på os. Det er os Jesus retter ordene til − som han gjorde det, da han talte til folkemasserne på bjerget i Galilæa. Langvejs fra var de kommet for at høre ham, der kaldte sig Messias, Guds søn. Profeterne havde spået om Messias komme og jødefolkets udfrielse. Men her var en tømrersøn fra Nazareth − ikke en kongesøn fra Jerusalem − der udgav sig for at være Messias. Jesus var til deres store skuffelse ikke en politisk frihedshelt for det besatte Palæstina. Han var desuden overhovedet ikke politisk korrekt. Hans program var ikke genskabelsen af et stærkt jøderige befriet fra romersk besættelse, og han plejede åbenlyst omgang med samfundets mest foragtede: ’Tolderne’ − besættelsesmagtens jødiske håndlangere − dem, der krævede skat op til romerne.
Det var det enkelte menneskes frigørelse der optog ham. Hver sjæl – også de udstødte og foragtedes var dyrebar for Gud, hans far. Enhver – uanset social placering, formue eller etnisk tilhørsforhold – var den mulige modtager af Guds nåde. ”Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres”, ”Salige er de sagtmodige, for de skal arve Jorden” og ”Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes”, hedder det i bjergprædiken før ordene om Jordens salt og Verdens lys.
|