Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Skabende-meditation-Fjerde-år

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6 (17 af 24)


Fjerde år - Instruktion 6 - 21. oktober-20. december - Instruktion og vejledning i skabende meditation.

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6 (17 af 24)

Lykke og ulykke

 

En anden betragtning, der kan være til stor hjælp, når man indtager en afbalanceret holdning, er at erkende, at konsekvenserne af en begivenhed før eller senere kan være den stik modsatte af forventningerne. At det forekommer illustreres i denne historie, hvor den store taoist-filosof Liehtse omtalte den berømte lignelse om den gamle mand på fortet:

 

"En gammel mand, der levede med sin søn i et forladt fort på en bakketop, mistede en dag sin hest. Naboerne kom for at vise deres sympati med ulykken, og den gamle mand spurgte: 'Hvordan ved I, om det er en ulykke?' Få dage efter kom hans hest tilbage sammen med nogle vilde heste, og hans naboer kom igen og ville nu lykønske ham med det store held, og den gamle mand svarede: 'Hvordan ved I, om det er et held?' Med så mange heste omkring sig begyndte hans søn at ride, og en dag brækkede han sit ben. Igen kom naboerne for at vise deres sympati, og den gamle mand svarede: 'Hvordan ved I, om det er uheldigt?' Året efter blev der krig, og da den gamle mands søn var ukampdygtig, blev han ikke sendt til fronten."[1]

Lin Yutang

 

Den "upersonlighed", der forædles på de forskellige måder, skal ikke misforstås som noget negativt. Den er ikke udtryk for manglende sensitivitet eller følelse, men den er årsag til en positiv virkeliggørelse af frihed og uafhængighed af mennesker og begivenheder. Desuden giver den to kostbare egenskaber: Erkendelse af virkeligheden og evnen til at være handlekraftig. Ved at nedbryde de blændværk, der blev skabt af forkerte følelsesmæssige reaktioner, blev der åbnet for sandhedens rene lys, der oplyser bevidstheden. Desuden blokeres den energi i viljen, der stimulerer til handling, fra at blive ført på afveje under passagen gennem de astrale underplaner, og det giver overskud til konstruktiv handling. Det er en god grund til at øve sig i teknikken til upersonlighed.

Teknikken til nærvær

I fjerde års første instruktion var hovedemnet erkendelse af det virkelige, og det kræver, at man både illusionerne og blændværkene nedbrydes. Indtil nu har der hovedsageligt været fokuseret på grupperne med blændværk, for blændværk er mere udbredt end illusioner. Det skyldes, at menneskehedens følelsesmæssige polarisering er dominerende, og at det er meget vanskeligt at nedbryde illusionerne, hvis man ikke i et vist omfang har fået nedbrudt blændværkene.

Nedbrydning af illusioner er et meget omfattende emne, som ikke kan beskrives detaljeret i denne instruktion, men teknikken til nærvær, som skal beskrives, er en effektiv metode til at frigøre sig fra både illusion og blændværk, for det er den mest direkte teknik til opfattelse af det virkelige (fjerde års første instruktion). Man må også huske, at illusion, der er en mental egenskab, er helt anderledes end blændværk, som hører til det astrale område. Men de er ikke helt adskilt i menneskets natur, for der foregår en konstant vekselvirkning mellem det mentale og det følelsesmæssige område. Når der skabes en illusion pga. følelser – og det sker ofte – er den årsag til blændværk. Desuden kan blændværk opfange en nuance af illusionen og derved fordreje tankesindets indsigt.

Immanens og transcendens

Forståelse af hvad "nærvær" er, får man på flere måder, stadier og i forskelligt omfang. Dybest set er "nærvær" forståelse af det universelle liv eller den virkelighed, der gennemstrømmer både den ydre verden og ethvert menneske. Set fra en filosofisk synsvinkel kaldes denne gennemstrømning immanens eller manifestation af virkeligheden, som i sin essens er transcendent. I religionerne kalder man den for den allestedsnærværende Gud.

En nøgle til det første stadie i denne forståelse er de naturvidenskabelige beviser, der pointerer, at alle dele i Universet er gensidigt afhængige af hinanden, og at der foregår en vekselvirkning mellem dem. Det viser, at Universet er en organisk enhed eller en "helhed". Astronomer har opdaget, at der eksisterer utallige galakser i Universet, som danner gigantiske galaksehobe, der roterer med ufatteligt store hastigheder. Det faktum, at udstrålinger, der kommer med stor intensitet fra så fjerntliggende kilder og rammer Jorden, giver en fornemmelse af denne helhed.

 

 

_________________________________

[1] Lin Yutang, The Importance of Living, The John Day CO., New York, 1937

_________________________________

Artikel-Skabende-meditation-04-06-Meditation-og-instruktion
Download-fil: SKABENDE GRUPPEMEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER 6:6


Artikel-Skabende-meditation-04-06-Meditation-og-instruktion
Læsefil med vendbare sider: SKABENDE GRUPPEMEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER 6:6