Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Skabende-meditation-Fjerde-år

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6 (18 af 24)


Fjerde år - Instruktion 6 - 21. oktober-20. december - Instruktion og vejledning i skabende meditation.

SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6 (18 af 24)

Intuition − et indre syn

 

Men det synlige univers' helhed er i virkeligheden kun den ydre manifestation eller genspejling af en enhed, der også eksisterer i de subjektive verdeners indre rum. Nøglen til dette stadie er intuitionen. Etymologien siger, at intuition er et direkte indre syn – "at se ind i" – dvs. en direkte erkendelse af det virkelige. Intuitionen sætter det intuitive menneske i stand til at se "nærværet" af den universelle virkelighed i alle manifesterede former og i alle individuelle enheder. Evnen til at "se" er en så fantastisk oplevelse, som − på trods af at den er ubeskrivelig − er blevet beskrevet af nogle, der har oplevet det, i en form, som giver et billede af det under, de oplevede.

En smuk beskrivelse findes i 11. bog i Bhagavad Gita, hvor Krishna, symbolet på og inkarnationen af sjælen, imødekommer Arjunas inderlige bøn. Krishna afslører sin guddommelige fremtræden i utallige former for ham.

 

"Så se da, Arjuna, i hundrede- og tusindvis mine mangfoldige guddommelige former i forskellige farver og skikkelser."[1]

 

"Se i dag her i mit legeme hele verden med bevægeligt og ubevægeligt forenet …"[2]

 

"Sådan talte Hari, yogaens store Herre, og viste Arjuna sin højeste guddommelige form."[3]

 

"Hvis tusinde soles glans på én gang brød frem på himlen, så ville det svare til denne vældiges glans."[4]

 

Men det guddommelige nærvær i hele Universet er blot ét aspekt af den store Herre, der i tid og rum forbliver i sin essentielle væren, transcendent, fri, og tilbagetrukket i sin egen manifestation. Radhakrishnan tilføjer nogle oplysende kommentarer til 9. bog i Bhagavad Gita:

 

Bhagavad Gita fornægter ikke den verden, der eksisterer gennem Gud og har Gud bag, over og foran sig. Den eksisterer gennem ham, der også uden denne verden ville være det, Han er. Til forskel fra Gud har denne verden ingen specifik eksistens i sig selv. Den har derfor kun en begrænset væren og ikke en endelig væren. Læreren henviser ikke til panteismen, der påstår at alt er Gud, men til panenteismen,[5] der påstår, at alt eksisterer i Gud. Den kosmiske proces er ikke udelukkende en manifestation af det endelige. Ingen endelig proces vil nogensinde komme til at give udtryk for det endelige, fordi denne verden er en levende manifestation af Gud.[6]

 

 

 

_________________________________

[1] Vers 5

[2] Vers 7

[3] Vers 9

[4] Vers 12

[5] Panenteismen er en filosofisk-teologisk retning, som påstår, at ikke alene findes Gud i alt, verden er også i Gud, og Gud er hele verden og mere end det. Panenteismen udgør på denne måde en mellemposition mellem panteismens allestedsnærværende Gud og kristendommens personlige Gud.

[6] Radhakrishnan: Bhagavad Gita. Allen and Unwin, London, 1970

_________________________________

Artikel-Skabende-meditation-04-06-Meditation-og-instruktion
Download-fil: SKABENDE GRUPPEMEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER 6:6


Artikel-Skabende-meditation-04-06-Meditation-og-instruktion
Læsefil med vendbare sider: SKABENDE GRUPPEMEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER 6:6