Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

DE MYSTISKE OBELISKER
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-De-mystiske-obelisker-Erik-Ansvang

DE MYSTISKE OBELISKER (7 af 13)


Egyptens obelisker har rejst mange spørgsmål. Hvordan blev de udhugget? Hvordan blev de transporteret? Hvordan blev de rejst? Og det vigtigste: Hvorfor?

DE MYSTISKE OBELISKER (7 af 13)

Franskmændene 3.000 år senere

 

De-mystiske-obelisker-11-Erik-Ansvang

Bedriften vises på soklen til obelisken på Concordepladsen i Paris

 

Franskmændene 3.000 år senere

Sammenlignet med de gamle egypteres præstationer er franskmændenes bedrift en lidt pinlig sag, for på trods af at der ligger ca. 3.000 års udvikling mellem egypternes fremstilling og transport af den samme obelisk, lykkedes det kun med nød og næppe at flytte den ene obelisk. Det er værd at bemærke, at franskmændene ikke først skulle udhugge, polere og forsyne obelisken med inskriptioner, for der havde de gamle egyptere gjort på Ramses II's tid. Franskmændene skulle "bare" lægge obelisken ned, laste den og transportere den.

Man var klar over, at det ikke blev en nem opgave på trods af moderne hjælpemidler. Den franske marine valgte at bygge et specialskib til opgaven. Det var et fladbundet fartøj, for det skulle kunne sejle op ad Nilen uden grundstødninger på flodens utallige mudderbanker. Skibet fik navnet "s/s Luxor", og i 1831 forlod det Frankrig for at hente Mohammed Alis gave i Luxor. I Alexandria afventede man, at vandstanden i Nilen skulle stige, og den 30. maj begyndte sejladsen mod Luxor. Men selvom vandstanden var på sit højeste, og selvom det specialbyggede skib endnu var uden sin tonstunge last, stødte det igen og igen på grund på Nilens mudderbanker.

Problemet grundstødning

En grundstødning lyder umiddelbart ikke alarmerende for nutidens mennesker, for i nyere tid – også dengang i 1831 – havde man dampskibe, og det betød, at skibet enten kunne trække sig fri af grundstødninger ved egen motorkraft, eller det kunne trækkes fri ved hjælp af de medfølgende slæbebåde, der var udstyret med stærke maskiner. De gamle egyptere havde ikke denne mulighed. Tanken om at fortidens obelisktransporter, sådan som de beskrives af egyptologerne, oprindeligt foregik uden grundstødninger er absurd. Og det samme er forestillingen om, at tusindvis af slaver skulle have trukket de fuldt lastede transportskibe fri efter en grundstødning. Beregninger viser, at Hatshepsuts obeliskskib må have vejet omkring 1.500 tons fuldt lastet. En grundstødning ville have været katastrofal for de gamle egyptere.

 

De-mystiske-obelisker-12-Erik-Ansvang

Hatshepsuts obelisk-skib med to obelisker på dækket

Artikel-De-mystiske-obelisker-Erik-Ansvang
Download-fil: DE MYSTISKE OBELISKER - Erik Ansvang


Artikel-De-mystiske-obelisker-Erik-Ansvang
Læsefil med vendbare sider: DE MYSTISKE OBELISKER