BEVIDSTHEDSUDVIDELSE
i pyramidens indvielseskamre
Af Erik Ansvang
Du kan frit downloade artiklen "BEVIDSTHEDSUDVIDELSE" af Erik Ansvang. For at kunne læse filen, skal du have programmet Acrobat Reader, som du kan hente på www.adobe.com/dk - det er gratis. Materialet downloades ved at klikke på pdf-filen i ruden til højre.
OBS!
Klik på den øverste artikel til højre, hvis du ønsker at downloade artiklen.
Klik på den nederste artikel, hvis du ønsker at læse den på internettet. Du kan vende artiklens sider ved at klikke på sidernes hjørner!
Vi har brug for din støtte
VisdomsNettet er en fond, der ikke ejes af nogen, og alle arbejder gratis. Arbejdet opretholdes alene af donationer, og alle bidrag er altid velkomne. Dit bidrag kan indsættes på… Danske Bank - Reg. 1551 - girokonto nr. 16-973-335 - SWIFT-BIC: DABADKKK - IBAN: DK11 3000 0016 9733 35
På forhånd tak!
BEVIDSTHEDSUDVIDELSE
i pyramidens indvielseskamre
Tanker, ord og billeder
De gamle civilisationers esoteriske, religiøse og rituelle tradition var udtrykt i symboler – aldrig i en konkret fremstilling, der skulle forstås bogstaveligt. Den tidligere menneskeheds tanker, følelser, viden og lærdom blev udtrykt i billeder, allegorier, lignelser og legender. Årsagen er, at et billede er en forenkling af et koncept, som gør det muligt at kommunikere komplekse idéer på tværs af sprogbarrierer. Desuden rummer symboler kraften til at påvirke underbevidstheden, som altid arbejder med symboler og udtrykker sig i symboler.
Det talte ord har en kraft, der ikke alene er ukendt, men som desuden ligger udenfor nutidens forskeres forståelsesramme. Derfor tror man naturligvis ikke på ordets usynlige kraft, men lyd og rytme står i direkte forbindelse med de fire elementer, og bestemte vibrationer i luften vil uundgåeligt aktivere relaterede kræfter, og afhængig af omstændighederne vil det medføre positive eller negative virkninger.
I det gamle Egypten fik neofytterne (kandidaterne til indvielse) ikke lov til at fortælle om historiske, religiøse eller virkelige begivenheder, for det ville medføre, at man igen ville tiltrække de kræfter, der stod i forbindelse med de aktuelle begivenheder. Denne type begivenheder blev kun omtalt i forbindelse med selve indvielsesprocessen, hvor neofytterne skulle give begivenhederne symbolsk form. De skulle tegne begivenhederne som symboler, som de selv udtænkte, og symbolerne blev senere bedømt af hierofanterne (ypperstepræsterne), før de blev endeligt godkendt eller forkastet.
|