Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

TEMPELSØJLERNE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Tempelsøjlerne-Erik-Ansvang

TEMPELSØJLERNE (4 af 8)


Den ene obelisk var positiv og repræsenterede ånden. Den anden var negativ og repræsenterede stoffet. Den tredje var usynlig og repræsenterede sjælen.

TEMPELSØJLERNE (4 af 8)

Den tredje neutrale strøm

 

Tempelsøjlerne-06-Erik-Ansvang

 

Når både de positive og negative strømme bliver aktive i stoffet og gensidigt påvirker hinanden, stiger den tredje neutrale strøm op for at fuldkommengøre "den kosmiske slange". Indeholdt i "det store åndedrag" eller i ånden er der på denne måde et trefoldigt åndedrag, der kaldes "det skabende Ord". På samme måde er den samme trefoldighed i stoffet forbundet til urstoffet.

De tre gunaer

De latente egenskaber kaldes "gunaer", som er de tre grundlæggende egenskaber i stoffet. I åndsvidenskaben siges det, at:

 

" – når det trefoldige åndedrag berører det trefoldige dyb,

åbenbares de tre gunaer som åndelige tilbøjeligheder."

 

– der er derfor ikke tale om fysiske egenskaber på dette stadie.

Ånden, som i sig selv er en triade, møder stoffet, som også i sig selv er trefoldig. De to søjler (eller de to trefoldigheder) står herefter "oprejst". Når ånd og stof aktiveres, påvirker de gensidigt hinanden. Eksistensplanerne (og senere formerne) begyndte at komme til syne. Symbolsk er de to forbundet – de er blevet ét, og fordi de hver især befinder sig i stabil ligevægt, er stabilitet eller ceremoniel orden resultatet af denne forbindelse.

 

Tempelsøjlerne-07-Erik-Ansvang

 

Symbolikken gik i glemmebogen

Både symbolikken og den energimæssige side af obeliskernes funktion er gået i glemmebogen. Den græske historiker Herodot, der besøgte Egypten omkring 450 f.Kr., fortalte intet om hverken søjlernes symbolik eller kraft, og da egypterne heller ikke gav ham disse vigtige informationer, ser det ud til, at årsagen til obeliskernes placering og funktion var glemt. Det var i øvrigt Herodot, der blev årsag til, at tempelsøjlerne kaldes obelisker, for han kaldte dem "obeloi", et ord, der betyder "noget, der spidser til i den ene ende." Cirka 350 år senere ændredes navnet til "obelisci", der betyder "spydspids". Og "obelisci" blev til sidst til nutidens "obelisk".

Artikel-Tempelsøjlerne-Erik-Ansvang
Download-fil: TEMPELSØJLERNE - Erik Ansvang


Artikel-Tempelsøjlerne-Erik-Ansvang
Læsefil med vendbare sider: TEMPELSØJLERNE