Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

KREATIVITET - TRADITIONELT & SPIRITUELT - 1:7
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Kreativitet-Traditionelt-&-Spirituelt

KREATIVITET - TRADITIONELT & SPIRITUELT - 1:7 (3 af 6)


Trangen til kreativitet er et grundlæggende behov - selvom mange tror, at det kun gælder mad, drikke, varme og sex.

KREATIVITET - TRADITIONELT & SPIRITUELT - 1:7 (3 af 6)

Andre ”umulige” idéer

 

Kreativitet-Traditionelt-&-Spirituelt-01-05-Erik-AnsvangHerefter vil det være en god idé at gå lidt tilbage i tiden og kigge indenfor i et laboratorium, hvor firmaets forskerteam i en periode kæmpede indædt for at producere ”superlim”. De forsøgte og forsøgte, men limen ville ikke klæbe. Produktet var ganske enkelt en katastrofe.

Selvfølgelig var det en katastrofe, for har man nogensinde hørt om lim, der ikke kan klæbe? Ja uden tvivl − for det bruger man i alle kontorer overalt i verden, for forskerne hos 3M udviklede de gule PostIt-labels, som kan sættes på alt uden at klæbe. Denne katastrofe inden for limproduktion er det mest profitable produkt hos 3M.

Og glem ikke at Christopher Columbus forsøgte at finde en vej til Indien, men landede i Amerika. Denne katastrofe åbnede for ufattelige muligheder. Fejltagelser åbner ofte vejen til succes.

Kreativitet-Traditionelt-&-Spirituelt-01-06-Erik-AnsvangFor adskillige år siden var en fransk videnskabsmand på jagt med sin hund, og da han kom hjem, så han, at både hans jakke og hundens pels var fyldt med burrer. Han undersøgte burrerne med en forskers nysgerrighed − og han besluttede at fremstille en maskine, der kunne kopiere burrerne. Han kaldte sit nye produkt for Velcro-tape fra de franske ord VELours og CROchet. Det blev en verdensomspændende succes. Konklusionen er, at man altid er omgivet af ideer. Idéerne er der, men evnen til at få øje på dem kan være mangelfuld.

Forfatteren af bogserien om Harry Potter fortalte engang, at hun fik idéerne til succesbøgerne, når hun rejste mellem Manchester og London. Ideerne poppede simpelthen op i hendes bevidsthed. Når hun stod af ved King’s Cross, var mange af figurerne i bøgerne allerede skabt. Konklusionen er derfor − tænk kreativt når som helst og hvor som helst.

Ide-arbejdet efter ide-undfangelsen

Tanker er flygtige, og problemet med at få ideer når som helst og hvor som helst er, at man meget nemt glemmer dem. Derfor − skriv dem ned! Arkivér idéerne. Hav altid en notatblok ved hånden. Navnlig i nærheden af sengen eller brusebadet, for ideerne melder sig ofte i afslappede situationer. Hvad så når man kører i bil? Glem alt om papir og kuglepen. Hav hellere en lille båndoptager ved hånden. Men idéen er, at idéer skal arkiveres, når de opstår.

Idéer, der opstår ved et tilfælde, opstår ikke tilfældigt. Inden ideen dukker op, er der en kortere eller længere fase, hvor tankerne flakser rundt i idéens omgivelser. Hjernen fyldes med ustrukturerede indtryk, og det er disse iagttagelser og indtryk, der danner grundlag for fremkomsten af den egentlige idé.

 

Kreativitet-Traditionelt-&-Spirituelt-01-07-Erik-Ansvang

 

Men det betyder ikke, at man får idéer ved at tænke intensivt og længe på dem. Kreativitet kan ikke planlægges. Inspirationen dukker ofte op, når man er alene − måske under bruseren, hvor man ikke har sin idé-blok ved hånden.

Selvfølgelig kan idéer opstå under en brainstorming ved hjælp af mind-mapping eller lignende teknikker, men erfaringen viser, at de bedste, mest succesfulde og mest bemærkelsesværdige ideer er de mest indlysende. Ideer tænkes ikke frem i planlagte forløb, hvor alle sidder anspændte for at demonstrere deres kreativitet. Der findes ingen bedre metode til ødelæggelse af en ideproces end at planlægge og styre processen.

At få en ide er kun den første del af en lang proces. Når idéen er undfanget, er der behov for flere idéer, for idéen skal omsættes til handling. Ikke nødvendigvis et produkt. Det kan også være en serviceydelse. Og mennesker i kreative teams er sjældent de rigtige til at udvikle produkter og serviceydelser. Der er som regel lang vej fra idé til virkelighed.

Artikel-Kreativitet-Traditionelt-&-Spirituelt-01-Erik-Ansvang
Download-fil: KREATIVITET - TRADITIONELT & SPIRITUELT - 1:7 - Erik Ansvang


Artikel-Kreativitet-Traditionelt-&-Spirituelt-01-Erik-Ansvang
Læsefil med vendbare sider: KREATIVITET - TRADITIONELT & SPIRITUELT - 1:7