Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

DEVA & MENNESKE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Deva-og-Menneske-Esoterisk-visdom-og-åndsvidenskab

DEVA & MENNESKE (3 af 8)


Mennesket er menneske og deva i et. Devaer er bevægelse. De legemliggør energi og opbygger former med energi på alle livets ydre og indre niveauer.

DEVA & MENNESKE (3 af 8)

Lysbæreren

 

Deva-og-Menneske-03-Phoebe-D-Bendit

Dyhani-Buddhaer

 

Hensigten med denne artikel er at forsøge at tydeliggøre menneske-deva-forholdet, og finde ud af hvor meget den store deva Lysbæreren[1] er involveret i foreningen af de to i et velfungerende samarbejde. Den menneskelige monade har fra sin første udadgående bevægelse to principper, som reelt er devaer, og de er menneskets uadskillelige og permanente ledsagere på den lange udviklingsrejse. Sædvanligt opfattes dhyani-buddhaerne og dhyan-chohanerne som to store devaordner, men mange har aldrig forstået, at mennesket selv er en dhyani-buddha og en dhyan-chohan. De afspejler sig i mennesket som buddhi og manas. Dybest set er ethvert individ derfor et trefoldigt væsen:

  1. Monaden
  2. Dhyani-buddha − med evnen til at elske og som lysbærer.
  3. Dhyan-chohan − med evnen til at tænke og fokusere lyset.

Men der kræves en fjerde kraft til at manifestere de tre. Denne kraft er Lysbæreren, der bringer den menneskelige treenighed i inkarnation. Uden Lysbæreren ville den menneskelig monade være ude af stand til at nå det fysiske plan. Lysbæreren er i virkeligheden identisk med den universelle vilje, men i mennesket repræsenterer Lysbæreren den menneskelige vilje − atma.

I de højere verdener er der en firfoldighed, der afspejler sig i den lavere personlige firfoldighed. Den består af det fysiske legeme og det æteriske legeme, som er samlet omkring manas (tankens princip) og kama (følelsens princip). Det betyder, at mennesket, under ledelse og hjælp af "Lysbæreren", i sin evolution både arbejder sig oppefra og nedad og nedefra og opad – et tovejsforløb hvor det ene altid afspejler det andet, uanset hvordan man ser på det, og hvor menneske-deva-forholdet bliver til en stabiliserende faktor, der er i stand til at holde menneskets kræfter i ligevægt. Det er opgaven og målet.

 

Deva-og-Menneske-04-Phoebe-D-Bendit

Ærkeengle og Lucifer ifølge den kristne forståelse.

 

_________________________________

[1] Lysbæreren blev senere kaldt Lucifer, og som navnet siger, var det en lysbringer. I romersk mytologi identificeredes Lucifer med morgenstjernen Venus, der netop kan ses før daggry. Ved oversættelsen af Bibelens Vulgata-version benyttede man det latinske ord "Lucifer" i Esajas' bog, 14,12 som en reference til den babylonske konge Tiglath-Pileser III. Først i middelalderen dukker navnet Lucifer op i kristendommen som pseudonym for Djævelen.

_________________________________

Artikel-Deva-&-Menneske-Phoebe-Bendit
Download-fil: DEVA & MENNESKE - Phoebe D. Bendit


Artikel-Deva-&-Menneske-Phoebe-Bendit
Læsefil med vendbare sider: DEVA & MENNESKE