Værdsættelse af et billede
Fig. 36
– Fig. 36 viser en ret kompliceret tankeform. Den er udtryk for den hengivenhed, som et billede med et religiøst motiv kan fremkalde. Den rene, gule farve viser iagttagerens entusiastiske anerkendelse af kunstnerens tekniske dygtighed, mens de øvrige farver er udtryk for de forskellige følelser, som synet af kunstværket har vækket. Den grønne farve vidner om sympati for den centrale skikkelse i billedet. Den dybe, religiøse følelse viser sig ikke alene i det brede, blå bånd, men også i hele formens kontur, mens den violette farve angiver, at billedet har løftet iagttagerens bevidsthed til et højere plan og derved gjort det muligt – i det mindste et stykke tid – at respondere på det. Det er det første eksempel på en interessant gruppe tankeformer, som der senere præsenteres flere af, nemlig de tankerformer, hvor en enkelt farves lys skinner igennem et netværk af linjer af en helt anden farvetone. I dette tilfælde stiger der mange bølgelinjer op fra den violette masse. Bølgelinjerne løber som bække hen over en gylden slette. Det viser tydeligt, at den åndelige stræben er målrettet, baseret på en intellektuel forståelse af situationen og en klar opfattelse af den metode, der kan benyttes for at realisere den.
|