Planernes farver og tal
Hvis stavelser eller bogstaver skal gøres anvendelige, skal man desuden have kendskab til planernes farver og tal. Men det er ikke nok. Man skal kende de zodiaktegn, der svarer til hvert bogstav i alfabetet.[1] Hvis man eksempelvis vil aktivere buddhi,[2] må man synge mantraets første ord på tonen "mi". Udover at betone "mi", må man samtidig visualisere den gule farve, for den gule farve svarer til denne lyd. Det skal man gøre hver gang bogstavet "m" forekommer i "Om mani padme hum". Ikke fordi tonen har samme betegnelse i det oprindelige sprog, sanskrit eller i senzar, for det er ikke tilfældet, men fordi bogstavet "m" følger efter det første bogstav og desuden er det syvende og det fjerde i den hellige formel. Som buddhi er det det andet og som buddhi-manas[3] er det det andet og det tredje i forening.
Mikrokosmos og makrokosmos
Når man studerer åndsvidenskab, må man kende studiernes dobbelte formål. For det første ønsker åndsvidenskaben at dokumentere, at mennesket (mikrokosmos) i sit åndelige og fysiske væsen er identisk med Det Ene Livsvæsen eller Det Absolutte princip (makrokosmos). For det andet ønsker man at vise, at mennesket potentielt har de samme evner, som findes i de skabende kræfter i naturen. Men for at forstå dette samspil, skal mennesket have et dybtgående kendskab til forbindelserne mellem farver, lyde og tal. Østens hellige formular "Om Mani Padme Hum", er bedst egnet til at give en forestilling om samspillet mellem disse egenskaber og funktioner.
Tallene, der symboliserer juvelen (eller sjælen) i lotusen, der repræsenterer det androgyne menneske, er 3, 4, 7, 10, og tilsammen udgør de enheden. Forståelse af åndsvidenskaben afhænger af et indgående kendskab til disse tals betydning og kraft i deres forskellige kombinationer og i deres indbyrdes forbindelser med lyde, ord og farver eller bevægelseshastigheder (som af naturvidenskaben kaldes vibrationer).
_________________________________
[1] Se Stilhedens Stemme.
[2] Buddhi er der næsthøjeste princip i menneskets udvikling. I åndsvidenskaben tales der om det buddhiske plan og menneskets buddhiske legeme. Buddhi er også evnen til visdom og intelligens til forskel fra bodhi, der er selve kundskaben og intelligensen.
[3] Manas er tænkeevnen og et af de tre principper i det trefoldige mennesket, der består af atma (det højeste), buddhi og manas. Manas inddeles i to dele. Højere manas kaldes kausallegemet (sjælslegemet) eller den abstrakte tænkning, og lavere manas, som er den konkrete tænkning, intelligensen, det tænkende, individualiserende og reinkarnerende princip. Højere manas udgør sammen med atma og buddhi menneskets højere trefoldighed eller det højere selv.
_________________________________
|