Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Gåden-om-faraos-datters-søn-Ove-von-Spaeth

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (66 af 86)


Oldtidens Moses var oprindelig en egyptisk faraoprins, der blev udstødt som tronkandidat, og som ved sin mystiske forsvinden fik sit eftermæle destrueret.

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (66 af 86)

Kontroversielle Moses-overleveringer

- også i Indien

 

Kongedatteren Neferure var indviet som "guds datter"; den titel har i hieroglyfskriften et tegn for fugl som vigtig markering. Hvis hun ikke var blevet myrdet, var hendes forsvinden eventuelt et dække for sikkerhedsanbringelse på Sinai hos Jethro. Her hed Moses' hustru Zipporah, dvs. 'lille fugl" (se bind 1, kap. 15).

Der eksisterer en række overleveringer om Moses - bevaret "uden for" Bibelen - hos egyptere, grækere, romere m.fl. En udgave, opbevaret i tibetanske og indiske klosterbiblioteker, handler om Moses og især Jesus. Den krønike blev fundet 1887 af en russisk opdagelsesrejsende og forfatter Nicolas Notowitch i Hemis' kloster ved byen Leh i Kashmirs provins Ladak.

Teksten blev via tolk kopieret af Notowitch, jf. hans bog "La Vie Inconnue de Jésus-Christ" (Oldendorf 1894). Den udkom på engelsk som "The Unknown Life of Jesus Christ - Issa, The Prophet of Nazareth" (New York 1894, London 1895). I klosteret blev teksten i 1926 genfundet af arkæologiprofessor m.v. G. Nikolaj Roerich; det er rapporteret i det østrigske dagblad "Der Tag" den 2. juni 1926.

Efter denne gamle buddhistiske krønikes udgivelse i vesterlandene for nu mere end hundrede år siden samlede interessen sig mest ved krønikens hovedindhold om Issa (Jesus), der - næsten 1.500 år efter Moses - tilbragte sine mindre kendte lærdomsår i Indien. Herved rettedes ikke opmærksomhed mod krønikens oplysninger om Mossa (Moses), hvilke ellers kunne sættes i relation til Bibelen og til oldtidsforfatternes beretninger. En afvisning af denne overlevering ville man kunne forholde sig til, men sandsynligt af forskningspolitiske årsager har teologien og historieforskningen ignoreret krøniken.

Især gengiver krøniken også: at Moses som kronprins blev fortrængt af sin stedbror, dvs. netop situationen med Tuthmosis III. Den omtaler netop to faraosønner og brødre. Krøniken fortæller også - ligesom f.eks. den jødiske filosof Philo af Alexandria for 2.000 år siden gengav det - at Moses blev oplært i kundskab af fremmede lærere og eksperter, herunder også af repræsentanter for hebræerne i Egypten.

At en lokal tradition i et land - Indien - der lå så fjernt fra jødernes hjemland, er i besiddelse af sådanne informationer om Moses (og Jesus) er bemærkelsesværdigt. Dette - og hele substansen i beretningen fra klosteret i Kashmir - viser igen det centrale i sagen som værende plausibelt, nemlig at Moses var en udstødt egyptisk prins, idet en anden prins, hans (sted)bror, havde tiltaget sig magten.

Artikel-Gåden-om-faraos-datters-søn-Ove-von-Spaeth
Download-fil: GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN - Ove von Spaeth