Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

HVORFOR STYRE TANKESINDET?
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Hvorfor-styre-tankesindet

HVORFOR STYRE TANKESINDET? (8 af 9)


Det er ikke let at overbevise tankesindet om, at det er godt, hvis det begrænser sig selv. Men hvorfor skal tankesindet overhovedet kontrolleres?

HVORFOR STYRE TANKESINDET? (8 af 9)

Videnskaben om raja-yoga

 

Hvorfor-styre-tankesindet-10

 

Videnskaben om raja-yoga er en psykologi, der er filosofisk af natur. Patanjalis yoga-system er en instruktion om, at tankesindet skal under kontrol – ”yogas chitta-vritti-nirodha”[1] – ”yoga standser tankesindets strømhvirvler”. Vritti er et centralt begreb i yoga i relation til modificering af tankesindet, som bl.a. er aktuelt i yoga-øvelser, hvor man praktiserer tavshed. Raja-yoga handler om chitta (psyken) og vrittis (tankesindets svingninger, hvirvler og variationer). Ved hjælp af Raja-yoga dæmper man tankesindets svingninger, og til sidst styrer man dem.

Patanjali går ikke i detaljer med den filosofiske baggrund for nødvendigheden af ​​at kontrollere tankesindet. Baggrunden forklares i Samkhya (betyder ”grundlaget for alle videnskaber”) og Vedanta (tillæg til Vedaerne). Raja-yoga er styring af tankesindet og kontrol over tankesindets strømhvirvler. Raja-yoga er chitta-vritti-nirodha. Når man hører det, begynder mange at blive vildt begejstret, for det lyder spændende. Man brænder for at kunne styre sit tankesind.

Hvorfor-styre-tankesindet-11Tanken kan ikke kontrolleres med følelser

Raja-yoga er kontrol af tankesindet, og det vil sige, at man er nødt til at kontrollere sig selv. Måske begynder man at lukke øjnene og regulere åndedrættet – og man opdager, at man bliver nervøs og spænder i hele systemet. Det er et uheldigt resultat, der ofte er et udtryk for overentusiasme. Problemet er, at man følelsesmæssigt er opflammet ved at høre om den mulighed, raja-yoga tilbyder. Problemet er følelsen. Raja-yoga er ikke følelser. Det drejer sig ikke om at opildne sig selv eller at skabe et følelsesmæssigt engagement for at forandre sin natur. Situationen kan sammenlignes med en domstol, hvor dommeren skal bevare ro og overblik. I stedet for at lade sig rive med af de følelser, der viser sig undervejs, drejer det sig om at forstå omstændighederne. Følelser står i vejen for visdom. Tankesindet skal kontrolleres, og det skal gøres intelligent. Tanker kan skabe følelser, men følelser kan ikke kontrollere tanken.

 

 

_________________________________

[1] Chitta betyder ”hukommelse”, der iflg. Vedanta er en af tankesindets fire funktioner. Vritti er tankesindets ”strømhvirvler”, dvs. urolige eller tilfældige tankebevægelser og -forandringer. Nirodha henviser til fraværet eller udryddelse af et bestemt aspekt.

_________________________________

Artikel-Hvorfor-styre-tankesindet
Download-fil: HVORFOR STYRE TANKESINDET?


Artikel-Hvorfor-styre-tankesindet
Læsefil med vendbare sider: HVORFOR STYRE TANKESINDET?