Videnskaben om raja-yoga
Videnskaben om raja-yoga er en psykologi, der er filosofisk af natur. Patanjalis yoga-system er en instruktion om, at tankesindet skal under kontrol – ”yogas chitta-vritti-nirodha”[1] – ”yoga standser tankesindets strømhvirvler”. Vritti er et centralt begreb i yoga i relation til modificering af tankesindet, som bl.a. er aktuelt i yoga-øvelser, hvor man praktiserer tavshed. Raja-yoga handler om chitta (psyken) og vrittis (tankesindets svingninger, hvirvler og variationer). Ved hjælp af Raja-yoga dæmper man tankesindets svingninger, og til sidst styrer man dem.
Patanjali går ikke i detaljer med den filosofiske baggrund for nødvendigheden af at kontrollere tankesindet. Baggrunden forklares i Samkhya (betyder ”grundlaget for alle videnskaber”) og Vedanta (tillæg til Vedaerne). Raja-yoga er styring af tankesindet og kontrol over tankesindets strømhvirvler. Raja-yoga er chitta-vritti-nirodha. Når man hører det, begynder mange at blive vildt begejstret, for det lyder spændende. Man brænder for at kunne styre sit tankesind.
Tanken kan ikke kontrolleres med følelser
Raja-yoga er kontrol af tankesindet, og det vil sige, at man er nødt til at kontrollere sig selv. Måske begynder man at lukke øjnene og regulere åndedrættet – og man opdager, at man bliver nervøs og spænder i hele systemet. Det er et uheldigt resultat, der ofte er et udtryk for overentusiasme. Problemet er, at man følelsesmæssigt er opflammet ved at høre om den mulighed, raja-yoga tilbyder. Problemet er følelsen. Raja-yoga er ikke følelser. Det drejer sig ikke om at opildne sig selv eller at skabe et følelsesmæssigt engagement for at forandre sin natur. Situationen kan sammenlignes med en domstol, hvor dommeren skal bevare ro og overblik. I stedet for at lade sig rive med af de følelser, der viser sig undervejs, drejer det sig om at forstå omstændighederne. Følelser står i vejen for visdom. Tankesindet skal kontrolleres, og det skal gøres intelligent. Tanker kan skabe følelser, men følelser kan ikke kontrollere tanken.
_________________________________
[1] Chitta betyder ”hukommelse”, der iflg. Vedanta er en af tankesindets fire funktioner. Vritti er tankesindets ”strømhvirvler”, dvs. urolige eller tilfældige tankebevægelser og -forandringer. Nirodha henviser til fraværet eller udryddelse af et bestemt aspekt.
_________________________________
|