Et åndeligt og praktisk paradigme
Alice A. Bailey pointerer at:
”Undervisning har hidtil stort set været hukommelsestræning,
men der er nu en vågnende forståelse for,
at holdningen skal opgives”.
Alice A. Baileys Education in the New Age, p. 5
Tendensen indebærer en særlig uheldig faktor, for uddannelsen af det lavere tankesind sker på en upassende måde i forhold til alderen. Menneskeheden bliver mindet om det i en meget vigtige udtalelse af den tibetanske mester Djwhal Khul:
”Det er først og fremmest nødvendigt at gøre sig klart vedr. undervisning af børn op til fjorten år, at de er følelsesmæssigt fokuserede. De har behov for at føle, og virkelig føle skønhed, styrke og visdom. Man kan ikke forvente, at de skal tænke rationelt før den tid, selv om de afslører evne til det. Først efter det fjortende år og i løbet af ungdomsårene kan man aktivere deres mentale reaktion på sandheden og forvente, at eleverne bearbejder problemerne mentalt. Og selv om den mentale reaktion mangler, skal der gøres forsøg på at aktivere den”.
Alice A. Bailey: Education in the New Age, p. 14
Det næste skridt i den mentale udvikling beskrives i Alice A. Baileys litteratur, som giver en dyb og omfattende fremstilling af et mere udvidet syn på menneskets potentialer. Iflg. Alice A. Bailey har menneskeheden nået et kulminationspunkt i udviklingen af det lavere konkrete tankesind. Det er et kritisk punkt, hvor der ikke kan ske yderligere fremgang, hvis mennesket ikke udvider sin horisont. Menneskeheden har nået et punkt, hvor der er sket en overudvikling af tankesindets konkrete og materialistiske forståelse. Nu er det nødvendigt at vende tankesindets søgelys indad for at finde mening og for at bygge en bro i bevidstheden til den højere bevidstheds verdener. Alice A. Bailey kalder korrekt arbejdet ”videnskaben om antahkaranaen”.
”Det drejer sig om den måde, der bygges bro over den kløft, der eksisterer i menneskets bevidsthed mellem menneskets almindelige erfaringsverden, dvs. den trefoldige verden, der består af fysiske, astrale og mentale funktioner, og de højere niveauer af såkaldt åndelig udvikling, som er en verden af idéer, af intuitiv opfattelse og åndelig indsigt og forståelse”.
Alice A. Bailey: Education in the New Age, p. 2
|