Bevidstheden
I den almindelige bevidsthed er alt hvad mennesket kender en konstant flydende skiften i det indre liv – dvs. af selve menneskets natur. Bevidstheden eller sindstilstanden ændrer sig hele tiden. Mennesket kender ikke andet end de skiftende bevidsthedstilstande. Der opstår ikke en idé, og der iagttages ikke en genstand, uden at mennesket er bevidst om det, dvs. at det afbildes i bevidstheden.
Det er vanskeligt at forstå, at når man siger, at man kender en genstand – uanset om det er som et sanseindtryk eller som en idé – så er det eneste, man i virkeligheden kender, en bevidsthedstilstand, som på en eller anden måde svarer til genstanden eller idéen. Mennesket lever, bevæger sig og ér i den indre bevidsthedsverden, og det er den eneste verden mennesket kender direkte – alt andet kendes via den indre bevidsthedsverden. Det betyder, at al viden – bortset fra viden, der stammer fra menneskets egen bevidsthed − er afledt viden. Mennesket har en oplevelse i sin bevidsthed, og på grundlag af den, afleder det eksistensen af noget, der har skabt oplevelsen.
Derfor er menneskets forhold til den synlige side af Universet – yderverdenen – helt anderledes end forholdet til bevidsthedssiden. Bevidsthedssiden kendes direkte, for den er menneskets natur, men den ydre verden kendes kun indirekte, forudsat at menneskets natur ændres af den ydre verden i form af det, der kaldes ”erkendelse”. Hvis man accepterer virkeligheden, dvs. at man erkender ting, og at man oplever bevidsthedsændringer, så er det en god idé også omhyggeligt at undersøge sine konklusioner om det objektive univers, der skaber oplevelserne i bevidstheden. Bevidsthedsoplevelserne er indiskutable, men konklusionerne, som man når frem til på grundlag af oplevelserne, kan være både rigtige og forkerte. Og alligevel stoler mennesket underligt nok på det objektive univers, der omgiver det, selv om det logisk set er afledt viden.
Mennesket føler sig til gengæld ret usikker med hensyn til den indre bevidsthedsverden. Man er overbevist om, at en sten på jorden er langt mere virkelig end bevidstheden, selv om man kun kender stenen via et billede i bevidstheden.
|