Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

ÆBLER OG TRÆER I LEGENDERNE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Æbler-og-træer-i-legenderne-Erik-Ansvang

ÆBLER OG TRÆER I LEGENDERNE (12 af 14)


Alle kender legenden om Adam, Eva, æblet og Kundskabens træ. Mange tror, at det er en enestående fortælling, men det er bestemt ikke tilfældet.

ÆBLER OG TRÆER I LEGENDERNE (12 af 14)

Magiske kraftstave

 

Æbler-og-træer-i-legenderne-21

 

Baresman er en magisk tryllestav, der omtales i Vendidad. En baresman er skåret fra et træ, der blev skabt af Ahura Mazda. Det er ”Visdommens Træ”, der repræsenterer den esoteriske, åndelige viden og visdom. Derfor er det ofte en symbolsk kraftstav eller visdomsstav, der omtales i gamle mytologier i forbindelse med ophøjede mestre, oplyste ledere eller lærere for folket. Baresman er et symbol på en gren fra kundskabens eller visdommens træ, der er kendt som gaokarena i pahlavi-litteraturen, haoma til sjæls-healing (ekstrakt fra træet) og zavr (drikoffer). Det siges i Zad-Sparam, at træet til Harwisp Tohmag (træet, der bærer alverdens frø) blev skabt i havet af Farakhkard (det grænseløse ocean), som er kilden til alle planter, og at den mytiske fugl Simorgh (Saena) byggede rede i det. Når Simorgh flyver væk fra træet, drysser alle de tørre frø ned i vandet, som regnen væder jorden med. Ved siden af træet, der bærer alverdens frø, voksede det hvide haoma-træ (gaokarena) eller ”Livets Træ”, der er alderdommens fjende, de dødes genopliver og den, der giver evigt liv.

Æbler-og-træer-i-legenderne-22De gamle egyptere havde et mystisk scepter. På reliefferne lignede det en punkteret linje. Sceptret var fremstillet af palmeblade, hvor alle bladfligene er fjernet. Sceptret ses altid i hænderne på skrivergudinden Seshat (billedet th.), der er det feminine aspekt af skriverguden Tehuti (Thoth). Tehuti symboliserede den abstrakte guddommelige idé eller tanke (den sande esoteriske lære), og Seshat symboliserer idéen omsat til det skrevne ord. Tanker bliver på den måde omsat til form. Tehuti udgjorde dermed en modsætning til Seshat, men de skabte desuden en syntese, for Tehuti repræsenterede visdomstankerne (filosofien), mens Seshat repræsenterede visdomsordene (lærebøgerne eller skrifterne). Man kan udtrykke det sådan, at Tehuti var komponisten og Seshat var musikeren.

Seshats scepter bestod af ribben på et palmeblad, og det forbinder sceptret med ”Livets Træ”, for bladfligene på palmebladet svarer til bladene på ”Livets Træ”, der er beskrevet tidligere. Ribben er symbol på sjælen. Bladfligene repræsenterer som sagt sjælens mange liv i forskellige personligheder, og derfor er de enkelte bladflige identiske med inkarnationernes erfaringer, der opsamles i sjælen og assimileres til egenskaber og evner. De enkelte personligheder er døde og borte, men tilbage er essensen – bevidsthedsudviklingen. Derfor står Seshat med resultatet af de mange lektioner i livets skole i form af sceptret. Det er den indre visdom, der er erhvervet gennem lidelser og hårdt arbejde i den fysiske verden. Og derfor repræsenterer palmebladet med rette sejren. Ved palmeribbens bund ses en frø. Det er gudinden Heket, som symboliserede fødslen.

Artikel-Æbler-og-træer-i-legenderne-Erik-Ansvang
Download-fil: ÆBLER OG TRÆER I LEGENDERNE - Erik Ansvang


Artikel-Æbler-og-træer-i-legenderne-Erik-Ansvang
Læsefil med vendbare sider: ÆBLER OG TRÆER I LEGENDERNE