VisdomsNettets Åndsvidenskabelige Ordbog
Åndsvidenskaben bruger en terminologi, der indeholder ord og begreber, som ikke findes i det almindelige danske sprog. I VisdomsNettets ordbog kan du finde en forklaring på de fleste af Åndsvidenskabens begreber og udtryk.
Hvis du scroller ned i bunden af skærmen, kan du vælge mellem alle bog-staver i alfabetet. Klik på det ønskede bogstav. Derefter kan du bladre ved at klikke pÅ siderne 1, 2, 3 ... osv.
Det opslåede ord
Ka
Betydning
(Egyptisk). Ka, som i flertal hedder ”kau”, kan forklares åndsvidenskabeligt. Egyptologerne kalder de gamle egypteres ”ka” for et abstrakt begreb, som ikke kan forklares, og årsagen er angiveligt, at der ikke findes et almindeligt anerkendt begreb, der svarer til egypternes ”ka”. I åndsvidenskaben er ”ka’en” detaljeret beskrevet, og en ”ka” er menneskets astrallegeme eller følelseslegeme. Astrallegemet er ganske vist usynligt for den fysiske synssans, men mennesket er altid til stede i sin ”ka” eller i sit astrallegeme. De gamle egyptere pointerede, at når et menneske blev født, blev ”ka’en” født med mennesket, og ”ka’en” forblev hos mennesket hele livet. Om natten under søvnen er mennesket levende og bevidst til stede i astrallegemet, når det forlader det fysisk-æteriske legeme. Og efter den fysiske død befinder den afdøde sig permanent i ”ka’en” eller astrallegemet. ”Ka” er et ord, der normalt oversættes med ”dobbelt” eller ”dobbeltgænger” på samme måde som linga-sarira eller æterlegemet. Iflg. åndsvidenskaben er ”ka’en” som sagt identisk med astrallegemet – menneskets følelseslegeme – og egypterne fortalte, at mennesket efter den fysiske død kunne forlade graven eller mumien i sin ”ka” og frit bevæge sig omkring. Åndsvidenskabeligt er det logisk, for det er nøjagtig det samme mennesket gør om natten under søvnen og efter den fysiske død, for når mennesket er frigjort fra det fysiske legeme kan det frit bevæge sig omkring i sit astrallegeme. Gudinden Nephthys er en personificering af menneskets astrallegeme, og esoterisk set er hun astralplanets gudinde. Det betyder, at hun også symboliserede astralplanet. Udtryksmåden ”at gå til sin Ka” betød ”at dø”, for i døden forlod en egypter sit fysisk-æteriske legeme (”khat” og ”khaibit”) og blev overført til astrallegemet (”ka’en”). Statuer af afdøde, som blev placeret i mastabaerne, blev kaldt ”ka”-statuer. Statuerne fungerede som fokus-punkter for de efterladte, for den afdøde kunne ”belive” statuen, når de efterladte besøgte mastabaen. Begravelsesritualet var desuden rettet mod den afdødes ”ka”, for ritualet var henvendt til den ”døde”, som i virkeligheden var levende og bevidst til stede på astralplanet i sin ”ka”– sit astrallegeme. Et levende menneske kunne i specielle tilfælde opleve sin ”ka” blive ophøjet af faraoen. Guderne havde også en ”ka”, eller de kunne skabe dem. Hver guddom havde angiveligt mange legemer – eksempelvis siger en tekst, at guden Ra har syv ”bau” (sjæle) og 14 ”kau” (legemer). Selv byer havde angiveligt en ”kau” eller en dublet på astralplanet. ”Ka” findes også på sanskrit, men i en anden betydning. ”Ka” på sanskrit stammer fra ”kah” eller ”kas”, der betyder ”hvem”. Hvem − personificeret som en guddom − har en esoterisk betydning, og det er navnet på Brahma som skaber eller Prajapati. ”Ka” er også det uforståelige eller ubeskrivelige − et udtryk for, at man afviser at give et navn til det, som er navnløst og ubeskriveligt, og derfor svarer det til Parabrahman. (Se også Astrallegeme, Astralplan, Brahma, Khaibit, Khat, Linga-sarira, Mastaba, Nephthys, Parabrahman, Prajapati, Sahu og Æterlegemet). |