JULEN ESOTERISK BELYST
Af Erik Ansvang
Du kan frit downloade materialet "JULEN ESOTERISK BELYST" af Erik Ansvang. For at kunne læse filen, skal du have programmet Acrobat Reader, som du kan hente på www.adobe.com/dk - det er gratis. Materialet downloades ved at klikke på pdf-filen i ruden til højre.
OBS!
Klik på den øverste artikel til højre, hvis du ønsker at downloade artiklen.
Klik på den nederste artikel, hvis du ønsker at læse den på internettet. Du kan vende artiklens sider ved at klikke på sidernes hjørner!
Vi har brug for din støtte
VisdomsNettet er en fond, der ikke ejes af nogen, og alle arbejder gratis. Arbejdet opretholdes alene af donationer, og alle bidrag er altid velkomne. Dit bidrag kan indsættes på… Danske Bank - Reg. 1551 - girokonto nr. 16-973-335 - SWIFT-BIC: DABADKKK - IBAN: DK11 3000 0016 9733 35
På forhånd tak!
JULEN ESOTERISK BELYST
Danskernes gode gamle julefest
er hverken god eller gammel.
Den er mest af alt materialistisk
og et produkt af nutiden.
Hvilke tanker og billeder dukker frem i bevidstheden, når man hører ordet "jul". Det afhænger naturligvis af, hvem man er. Børn vil sikkert råbe "jubiiii" ved tanken om julegaverne. Voksne vil måske udbryde "åh nej − nu igen" ved tanken om stress og jag og de næsten rituelle problemer med økonomien. Men bortset fra denne spontane reaktion, vil de fleste nok først og fremmest tænke på julenisser, julepynt, juletræ, duften af gran og julebag, masser af dejlig mad og drikke – og naturligvis det allervigtigste: Julegaverne. Muligvis går en sporadisk tanke til begivenheden i Betlehem – til det nyfødte Jesus-barn i krybben. Muligvis!
I en julesang, der handler om julens voldsomme trængsel og alarm, synger danskerne: "… rør dog ikke ved min gamle jul". Her er der grund til at advare! Det er faktisk hensigten at røre ved forestillingerne om julen i denne artikel. Spørgsmålet er, om julen overhovedet er en "gammel jul". Alt i menneskelivet – også gamle traditioner – har altid udviklet sig og forandret sig, og undervejs forsvinder den oprindelige betydning ofte i fortidens tåger, fordi der gradvis fokuseres mere og mere på de ydre og uvæsentlige ritualer, mens den indre og væsentlige mening med højtiden glider i baggrunden.
|