Magt og indflydelse
Et andet problem er den rolle og påvirkning, som praktiseres af en gruppe internationale organisationer, der ejer en stor procentdel af mediekanalerne. Der er voksende bekymring hos forskere, journalister og almindelige borgere på grund af denne tendens til, at de profitorienterede ejere kan påvirke de faktorer, der styrer nyhedsværdien ved at ”kommercialisere” nyheder og informationer, og basere dem på markedsanalyser. William Randolph Hearst taler på manges vegne, når han siger, at han foretrækker ”− en redaktør eller en eller anden derude, som analyserer, undersøger og afprøver tingene for mig”.[1] Der opstår desuden et etisk spørgsmål, når mediesammenslutningerne påvirkes af forretningsinteresser hos deres moderselskaber − forretningsinteresser, som deres læsere og seere ikke er opmærksomme på.
Med alt dette i tankerne vil de nye medier – ligesom radio og Tv før dem – i stadig større udstrækning se det som en nødvendighed at lægge vægt på den samfundsmæssige betydning af god journalistik. Udviklingen af det samfundsmæssige ansvar er navnlig vigtig i lande som eksempelvis Sierra Leone, hvor journalistik er reduceret til kampen for overlevelse på grund af borgerkrig. Mohammed Jalloh fra Sierra Leone − en embedsmand, der er tilknyttet UNICEF’s mediesektion − bemærkede engang, at ”− de internationale medier indtager en væsentlig rolle i den vigtige belysning af kendsgerninger og sandhed i forbindelse med situationen og ved at indgyde Sierra Leones befolkning håb.”[2]
_________________________________
[1] Bemærkninger fremsat ved News in the Digital Age – Forum One organiseret af The center for New Media, Columbia University, Graduate School of Journalism, New York.
[2] Bemærkninger fremsat ved et møde i The Committee of Religious NGO’s ved Church Center for the United Nations, New York.
_________________________________
|