Udviklingsprocesser
Uddannelse er tilsyneladende den mest indlysende metode til udvikling af tænkeevnen, for man kan se, at der er etableret undervisning så godt som overalt på Jorden, og kravet om undervisning er højt prioriteret i den sociale bevidsthed. Men med nutidens levemåde er der meget andet i omgivelserne, der stimulerer tænkeevnen, og naturvidenskaben spiller en stor rolle i denne udviklingsproces.
Abstrakt tænkning
Ikke alene er naturvidenskabens forskeres tænkning ved at trænge ind i sfæren for "abstrakt tænkning", den medfører også, at hele menneskeheden speeder sin udvikling op. Mennesket bliver konstant motiveret − nærmest tvunget − til at udvide tænkningen til grænserne for dens kapacitet i forsøget på at forstå verden og leve i en verden, der er under hurtig udvikling. Nutidens menneske introduceres ustandseligt for nye begreber og stadig mere kompliceret viden. Den nye generation tilegner sig hurtigt de nye begreber, og på den måde bliver det nye almindeligt og selvfølgeligt i menneskehedens bevidsthed. Det har betydning for, at man vil kunne overgå det, man tidligere har forstået og derved vokse mentalt.
Meditation som udviklingsmetode
Meditation kan give et vigtigt bidrag til udviklingen af tænkeevnens højere aspekter. Praktiseres meditation rigtigt, løftes tankesindet ind i subjektive områder, der åbner for forståelse, og for at lære forædling og kontrol af modtagelighed, så man bliver i stand til at kontakte sandheder og en virkelighed, der er langt mere subtile end den, man indtil nu har forstået.
Den store interesse for forskellige meditationssystemer er bevis på, at menneskeheden er interesseret i teknikker, dr kan udvikle de højere evner. Det er også et tegn på en uklar opfattelse af, at der findes bevidsthedsniveauer, som mennesket fortsat mangler at udforske. Men her er der grund til at advare. Brug ikke meditationsteknikker, der påstår, at man ikke må vække tankesindets højere kræfter, før tankesindet er blevet udviklet. Tankesindet skal udvikles og bruges på alle niveauer for at fungere som et højere redskab og for at kunne samarbejde rigtigt med intuitionen. Tankesindet er derfor nødvendigt i hele udviklingsprocessen, hvis man skal lære at skelne mellem psykiske indtryk, "fornemmelser", imaginative illusioner og intuitionens dybere funktion.
|