Seksuel kontrol
Når en neofyt var optaget til tempeltræning og havde bestået indvielsesprocessens 1. grad, var der som regel en læretid på et år. Hvis indvielsespræsterne vurderede, at neofytten var egnet, blev han anbragt i et tempelkammer. Han havde været på en lang diæt, og han havde levet meget længe i cølibat. Men i denne prøve fik han lækre retter serveret af smukke, letpåklædte tempeljomfruer. De skulle nu forsøge at friste ham til elskov. Og han måtte vise, at han havde fuld kontrol over sit seksuelle begær. Hvis neofytten bestod prøven, godkendte indvielsespræsterne præstationen. Herefter blev han døbt med helligt vand, som en bekræftelse på, at han havde handlet med "visdom og kyskhed" – og han blev accepteret som ansøger til 2. grad. (De kvindelige neofytter blev testet på samme måde, men naturligvis med modsat fortegn).
"Tungens omskæring"
Ved indvielsernes 7. grad, blev neofytten konfronteret med "tungens omskæring". "Tungens omskæring" kan sammenlignes med omskæringen af kønsorganerne, som symboliserede en renselse af "det lavere menneske" ved optagelsen til indvielse. Manley P. Hall bemærker, at "tungens omskæring" uden tvivl skal opfattes i overført betydning. Egypterne ønskede at markere, at en neofyt med 7. grad havde opnået al den viden, indvielserne kunne give: "Tungen var skarp og neofytten havde tilladelse til at tale om al viden". Den symbolske betydning af både kønsorganets og tungens omskæring var renselse – dvs. at alt urent var skåret bort i bevidstheden. Derfor symboliserede "omskæringen af tungen", at en renselse af hele det indviede menneske havde fundet sted.
|