Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

FORFÆNGELIGHED
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Forfængelighed-Torkom-Saraydarian

FORFÆNGELIGHED (3 af 17)


Forfængelighed har fire primære former. Du tror, du ved noget, du ikke ved. At du har noget, du ikke har. At du kan gøre noget, du ikke kan. At du har nået åndelige højder, du ikke har nået.

FORFÆNGELIGHED (3 af 17)

Påvirkninger fra forældre og lærere

 

Forfængelighed-03-Torkom-Saraydarian

Påvirkninger fra forældre

Det sker også på andre måder. Man har eksempelvis en datter, og man indprenter hende, at hun skal blive en stor sagfører, læge, kirurg osv. Langsomt opbygger man forfængelighed i hende. Trin for trin identificerer hun sig med forfængeligheden eller det falske billede og gør sig store anstrengelser for at opføre sig som billedet. Men hvis hun ikke er parat mentalt, eller hvis hendes karma ikke tillader hende at blive, hvad hun gerne vil være, bliver hendes liv kaotisk. Og hvis det lykkes hende at blive som forfængelighedsbilledet, føler hun en dyb splittelse i sin natur.

Datteren kan ikke være tilfreds med det, hun er, og hun ved ikke, hvad hun vil, udover at være sin forfængelighed. På den måde lader forældrene ikke datteren vælge sin egen vej, men opbygger selv et mål for hende – et mål, som hun ikke er bestemt til at nå. Mange af den slags mennesker føler en modvilje mod det, de er, fordi de styres af et billede, andre har skabt. Forældrene og lærerne har derfor ansvar for ikke at skabe forfængelighed hos børnene, men hjælpe dem med at finde den vej, der efter deres egen mening passer til dem.

Påvirkninger fra lærere

Engang i en såkaldt ”New-Age-gruppe” på ca. 40 tilhørere, sagde underviseren til deltagerne: ”I er allerede indviede af 5. grad – I er allerede mestre”. I pausen kunne man iagttage, hvordan de påståede ”mestre” og ”indviede” opførte sig. Nogle af dem tændte straks en cigaret. Andre begyndte at fortælle hinanden om deres seksuelle eventyr. Andre igen klagede over krisetiderne og skatterne, mens et par unge begyndte at ryge hash. Et nyforelsket par kyssede konstant hinanden … og derfor var der grund til at tænke: ”Er det, hvad mesterskab indebærer?” Det er naturligvis latterligt at opbygge et billede i menneskers bevidsthed, der får dem til at tro, de er mestre. Men det er desværre nemt at latterliggøre noget helligt. De mest interessante var de deltagere, der foregav at være mestre. De var fjerne, utilnærmelige, højt hævede over de andre idioter. Alle tilhørerne var underlagt den forfængelighed, læreren havde opbygget i dem.

2. Smiger skaber forfængelighed. Mennesker smigrer andre for at udnytte og manipulere dem. Smiger opbygger forfængelighed, især hvis mennesker ikke er så rodfæstede i tilværelsen, at de ved, hvilke roller andre spiller for at nå deres egoistiske mål.

Artikel-Forfængelighed-Torkom-Saraydarian
Download-fil: FORFÆNGELIGHED - Torkom Saraydarian


Artikel-Forfængelighed-Torkom-Saraydarian
Læsefil med vendbare sider: FORFÆNGELIGHED