PROCESSEN
Fascination & Skepticisme
Af Erik Ansvang & Thora Lund Mollerup
Trilogien er på 1.290 sider, og der er
i alt 1.125 farveillustrationer.
Men hvordan samlede og illustrerede vi
så meget nytænkning om
det gamle Egyptens mysterielære?
Efter udgivelsen af vores trilogi om det gamle Egyptens mysterier i nyt lys, har mange spurgt, hvordan vi har været i stand til at samle, studere, nytænke, formulere og illustrere så meget nytænkning og anderledes materiale om det gamle Egyptens mysterielære. Og vi kan roligt sige, at der er tale om et livsværk.
Vores fascination af det gamle Egyptens mysterier fortaber sig i fortiden, men den gensidige interesse blev til systematiske studier i 1986, og i 1989 deltog vi i en rejse fra Cairo i nord til Abu Simbel i syd med Dansk Egyptologisk Selskab. Undervisningen var ”efter bogen”, men den vakte undren og skepticisme, for egyptologerne tager udgangspunkt i en teori om, at de gamle egyptere var primitive på trods af, at deres bygningsværker, gravkomplekser og civilisation beviser det stik modsatte. Derfor opstod tanken, at egyptologernes bogstavelige fortolkning af relieffer, legender og ritualer er forkert.
De gamle egyptere benyttede tydeligvis ikke nutidens logiske og konkrete tænkning. De kommunikerede ved hjælp af symboler. Et symbol repræsenterer en abstrakt idé, en kvalitet eller en proces. Når en abstraktion omsættes til et billede, bliver det muligt for iagttageren at udvikle suggestioner og associationer. Billedet er en forenkling af et koncept, som gør det muligt at kommunikere komplekse idéer på tværs af sprogbarrierer. Desuden rummer det kraften til at påvirke underbevidstheden, som altid arbejder med symboler og udtrykker sig i symboler. Desuden havde vi en teori om, at de gamle egypteres religiøse system var baseret på universelle principper, og at det kan afkodes ved hjælp af tværvidenskabelig forskning – ikke mindst Østens religiøse opfattelse og nutidens åndsvidenskabelige forståelse.
|