Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

HVORDAN STUDERER MAN ÅNDSVIDENSKAB?
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Hvordan-studeres-åndsvidenskab-H-P-Blavatsky

HVORDAN STUDERER MAN ÅNDSVIDENSKAB? (8 af 10)


H.P. Blavatsky gav gode råd om, hvordan man studerer åndsvidenskab. Principperne kan bruges på ethvert åndsvidenskabeligt studie.

HVORDAN STUDERER MAN ÅNDSVIDENSKAB? (8 af 10)

Mental motion & Jnana yoga

 

Hvordan-studeres-åndsvidenskab-08-H-P-Blavatsky

 

Mental motion

Studiet af Den Hemmelige Lære er en form for mental motion, der er ualmindeligt anstrengende. H.P. Blavatsky sagde derfor, at:

 

"Man ikke må være tåbelig og gøre sig selv vanvittig

ved at presse sig selv for meget i begyndelsen."

 

Hjernen er dagsbevidsthedens redskab, og ethvert bevidst mentalt billede, der dannes, betyder ændring og destruktion af hjernens atomer. Den almindelige intellektuelle virksomhed følger slagne veje i hjernen og fremtvinger ikke pludselige tilpasninger og ødelæggelser i dens substans, men den nye form for mental anstrengelse kræver noget ganske andet − nemlig at der banes "nye hjerneveje", og at de små hjerneliv bliver arrangeret i en anden orden. Hvis man uforsigtigt forsøger at forcere denne omstrukturering, kan den fysiske hjerne tage skade.

Hvordan-studeres-åndsvidenskab-09-H-P-BlavatskyJnana yoga

Denne måde at tænke på, er det, inderne kalder jnana yoga. Efterhånden som man gør fremskridt i jnana yoga, opdager man, at der opstår idéer, som man − selvom man ikke har bevidstgjort dem − endnu ikke er i stand til at udtrykke eller formulere i mentale billeder. Efterhånden som tiden går, vil disse idéer forme sig til mentale billeder. Og her gælder det om at være på vagt, så at man ikke narrer sig selv til at tro, at det nytænkte, fantastiske billede må repræsentere virkeligheden. Det gør det ikke! Efterhånden som man arbejder videre, vil man opdage, at det tidligere så imponerende billede blegner og bliver utilfredsstillende, og til sidst toner det bort eller forkastes. Dermed skabes et andet farepunkt, fordi man i dette øjeblik befinder sig i et tomrum uden at have nogen idé at støtte sig til, og man kan føle sig fristet til at genoplive det forkastede billede i mangel på noget bedre at støtte sig til. Den seriøse studerende vil imidlertid arbejde tillidsfuldt videre, og snart vil der komme andre formløse glimt, der igen med tiden vil afføde et større og skønnere billede end det foregående, men nu ved aspiranten, at intet billede nogensinde vil repræsentere sandheden. Dette sidste strålende billede vil blegne og tone bort ligesom alle de øvrige. Og sådan vil processen fortsætte, indtil aspiranten til sidst har løftet sig over tanken og dens billeder og kan træde ind i det formløses verden, som alle former kun er begrænsede afspejlinger af.

Den, der virkeligt og på den rigtige måde studerer Den Hemmelige Lære, er en jnana yogi, og denne yogavej er den rigtige for den vesterlandske studerende. Den Hemmelige Lære er skrevet for at give den vesterlandske studerende vejvisere på denne vej.

 

Hvordan-studeres-åndsvidenskab-10-H-P-Blavatsky

Artikel-Hvordan-studeres-åndsvidenskab-H-P-Blavatsky
Download-fil: HVORDAN STUDERER MAN ÅNDSVIDENSKAB? - H.P. Blavatsky


Artikel-Hvordan-studeres-åndsvidenskab-H-P-Blavatsky
Læsefil med vendbare sider: HVORDAN STUDERER MAN ÅNDSVIDENSKAB?