Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

ÅBENBARING, INSPIRATION & IAGTTAGELSE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Åbenbaring-Inspiration-Iagttagelse-Annie-Besant

ÅBENBARING, INSPIRATION & IAGTTAGELSE (3 af 15)


Når man studerer åndsvidenskab, skal man kunne skelne mellem det, der er åbenbaret fra inspirerede litteratur og fra iagttagelser.

ÅBENBARING, INSPIRATION & IAGTTAGELSE (3 af 15)

Højere og lavere litteratur

 

Hinduerne inddeler al viden i to typer – højere og lavere. Til den lavere viden hører alle hellige bøger og skrifter, og dermed respekteres en udtalelse i en af Upanishaderne[1] – og det samme gælder al anden litteratur, al videnskab, al undervisning. Til kategorien med den højere viden hører kun ”viden om Ham, som er årsag til alt”. Det er hinduisme i en nøddeskal. Når engang den højere viden er opnået, og oplysning er en realitet, bliver alle hellige skrifter ligegyldige. Der er en klar og modig oplysning i en kendt passage i Bhagavad Gita: ”Vedaerne er lige så nyttige for en oplyst Brahmana, som mere vand til et sted, der allerede står under vand”.[2] Hvad skal man med mere vand, når alt står under vand? Hvad skal man bruge skriftsteder til, når mennesket er fuldt oplyst? Åbenbaringer er nytteløse for det menneske, der har åbenbaret sjælen.

 

Åbenbaring-Inspiration-Iagttagelse-03-Annie-Besant

 

I den tidlige buddhisme var Vedaerne højt respekteret, for Herren Buddha ”var født og opvokset, og levede og døde som hindu”.[3] Men den grundlæggende karakter af buddhisternes intellektuelle frihed er udtrykt i de kloge råd fra deres víse lærer:

”Du skal ikke tro på noget, der er sagt, bare fordi det er sagt – heller ikke på traditioner, bare fordi de er overleveret fra gammel tid – heller ikke på rygter – heller ikke på skrifter fra vismænd, bare fordi de blev skrevet af vismænd – og heller ikke af ren og skær respekt for dine lærere eller mestre. Vi skal kun tro, når skriften, doktrinen eller det, der fortælles, bekræftes af den sunde fornuft og bevidsthed. Derfor siger jeg: Tro ikke, bare fordi du har hørt det, men tro på din egen bevidsthed, og derefter kan du handle i overensstemmelse med den, og det er tilstrækkeligt”.[4]

 

Selv åbenbaringer skal buddhisten vurdere med sin fornuft og bevidsthed. Der skal komme et svar indefra. Det skal komme fra sjælen, der er menneskets indre autoritet, før noget skal accepteres som autoritativt.

I de kristne og muslimske trossamfund – som begge er kraftigt påvirket af jødedommen – er åbenbaringernes autoritative karakter blevet voldsomt forstærket i forhold til alle tidligere trosforestillinger. I nutiden er de åbenbarede skrifters tyranni blevet lettet meget i kristendommen pga. af væksten i den logiske og kritiske tænkeevne og pga. intelligent forskning. Men de, der studerer kristendom i nutiden, er stadig mere hæmmet og begrænset end hinduerne i Østen, der studerer Vedaerne. Der skal vinkes farvel til den traditionsbundne ærefrygt, og derefter skal eleven have frihed til at løfte og bevæge sin tænkning.

 

 

_________________________________

[1] Mundakopanishad, I, i.5

[2] Loc. cit., ii, 46

[3] Dr. Rhys David: Buddhism, p. 116

[4] Kalama Sutta of the Anguttara Nikiya

_________________________________

Artikel-Åbenbaring-Inspiration-Iagttagelse-Annie-Besant
Download-fil: ÅBENBARING, INSPIRATION & IAGTTAGELSE - Annie Besant


Artikel-Åbenbaring-Inspiration-Iagttagelse-Annie-Besant
Læsefil med vendbare sider: ÅBENBARING, INSPIRATION & IAGTTAGELSE