VIDENSSAMFUNDET

På grundlag af det nye syn på både det enkelte menneske og menneskelivet, og i erkendelse af at økonomisk produktion ikke længere kan være et mål for samfundet, kan man skimte det fremtidige mål:
At fremme personlig vækst og udvikling
på alle områder,
og at fremme menneskets kundskab
i bredest mulige forstand.
Det kræver, at begrebet arbejde defineres på en ny måde. Som sagt blev den nuværende opfattelse af arbejde formet i en tid, hvor arbejdets primære funktion var produktion af nødvendige varer og tjenesteydelser, og hvor der ikke var nogen ende på det sociale krav om den enkelte medarbejders øgede effektivitet via teknologiske fremskridt. Men det er indlysende, at tænkemåden medfører et fundamentalt dilemma på nutidens arbejdsmarked. Desuden gør den stigende automatisering det stadig mere urimeligt, at arbejde og løn kædes uløseligt sammen med job inden for hovedparten af den økonomiske produktion. I nutiden oplever man et fald i den relative betydning af indkomst sammenlignet med meningsfulde aktiviteter og relationer. Samtidig glider en stadig større del af samfundets økonomi over til at være en uformel byttehandel eller direkte udveksling af arbejds- og tjenesteydelser – det der også kaldes ”sort” arbejde.
De mange tendenser afslører, at den offentlige mening langsomt er ved at absorbere idéen om en fuldstændig omlægning af samfundssystemet, selv om de officielle politiske og sociale institutioner tilsyneladende endnu ikke er begyndt at tænke i den retning.
Nutidens forretningsliv, som er et af de mest følsomme barometre over for sociale ændringer, har allerede i et stykke tid afspejlet den spirende holdningsændring. Der afholdes kurser og seminarer i virksomhedsledelse, hvor det understreges, at det vigtigste er medarbejdernes oplevelse af formål, af at bidrage til helheden, af at man sammen gør noget positivt og kreativt, der integrerer de enkelte menneskers fornemmelse af hensigt. Profit betragtes som en indikator til styring – ikke et mål i sig selv. Virksomhedens funktion drejer sig ikke om at belønne aktionærerne, men at gøre det muligt for de mennesker, der investerer deres liv i virksomheden, at realisere sig selv. God virksomhedsledelse er derfor ikke som tidligere baseret på evnen til at maksimere profit eller skabe kortsigtede overskud, men evnen til at tiltrække, beskæftige og beholde de mest intelligente og kreative mennesker.

|