Guddommelig symbiose
I et af Tutankhamons gyldne skrin informerer Isis den unge konge om denne symbiose: Isis siger til Tutankhamon:
Du er født om morgenen som ham."
Senere optager han gudernes kræfter i sig, og han får at vide:
"Du er smuk som Ra, og din form er som Shus,
når han løfter sig om morgenen.
Du fødes hver dag."
Og i det sidste stadie opnår sjælen forvandling og bliver guddommelig i såvel fysisk som åndelig forstand. I Tutankhamons tilfælde bliver han selve transformationskraften i dens solare aspekt:
"Kongen kan antage de former han ønsker.
Han lever evigt som sin fader Ra i Himlen
gør det hver dag."
I de meget ældre pyramidetekster findes en anden udlægning af denne proces, for her bliver kongen barn af de guddommelige væsener, og guderne selv får at vide:
"Jeres legeme er kongens legeme.
Jeres kød og blod er kongens kød og blod.
eres knogler er kongens knogler.
Når I træder frem, træder kongen frem."
Pyramidetekst 219
Essensen i den fysiske transformation
Det er denne proces med identifikation med "Neteru" (guderne), erhvervelse af deres kræfter og den deraf følgende forvandling af den fysiske form, der er essensen i den fysiske transformation i den egyptiske mysterielære. Hvordan kunne denne transformation foregå? Og hvorfor var den overhovedet nødvendig?
Svaret findes i videnskaben om esoterisk anatomi og i det ufravigelige krav om åndelig udvikling, som gennemsyrede den hellige egyptiske litteratur. En genskabelse af de oprindelige tilstande – fysisk såvel som åndeligt – var det højeste ideal i den egyptiske metafysiske lære, fordi urtilstanden blev betragtet som den absolut højeste, mest vitale og totalt fejlfrie tilstand. I Universets oprindelige tilstand fungerede alt i harmonisk enhed i Maat. Man mente, at mennesker var Neterus (gudernes) afkom, og de rummede derfor deres aktive og guddommelige kræfter.
|