|
|||
Niveau : Begynder Du er her : Esoterisk Visdom » SAMFUND » Erhvervsliv & Økonomi » Konkurrence Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | næste |
|||
|
|||
Lavere pris – dårligere produkter
Nu er priskrigen gået så vidt, at det er almindeligt accepteret, at der konkurreres på prisen ved at sænke kvaliteten. Gode, naturlige, sunde råvarer erstattes af billige syntetiske for at virksomhederne kan klare sig i priskrigen om kunderne. Og reklamen bruges fortsat til at kommunikere de tvivlsomme budskaber. Reklamen er derfor ved at blive en modstandskraft. Masseproduktion – massekommunikationMen hvad har reklamens funktion i menneskehedens udvikling været? Reklamen begyndte så småt at få alvorlig betydning i 50’erne. Efter krigens magre år var forbrugslysten enorm, og en række teknologier åbnede nye muligheder inden for materialer og produktudvikling såvel som produktionsmetoder. I 1950’erne begyndte man at spekulere i masseproduktion. I 1960’erne var det nye effektive produktionsapparat oppe at køre, og en række nye produkter strømmede ud på markedet. Købekraften i befolkningen voksede. Salgsmulighederne voksede. Alle salgskurver pegede opad. Hvorfor lykkedes det? Eksempel: Landsbyens skomager:Hvis man forestiller sig, at landsbyens lokale skomager dengang fik den strålende ide, at han ville bygge en skotøjsfabrik og masseproducere sko til hele Danmark. Han havde startkapitalen. Banken støttede ham. Hans fabrik blev bygget og produktionen startede. Problemet var, at han kun var kendt i landsbyen. Hvordan skulle han bære sig ad med at fortælle alle danskere, at han producerede nye og smarte sko til lave priser? Uden mulighed for at reklamere ville han den dag i dag sidde i en lille skomagerbutik og forsåle sko til borgerne i landsbyen.
Den voksende verdensbefolkningEksemplet illustrerer, at uden en effektivisering af den globale vareproduktion, ville menneskeheden ikke være i stand til at brødføde en eksplosivt voksende verdensbefolkning. Da århundredet begyndte, boede der ca. kun 1,6 mia. mennesker på Jorden. I år 2000 var antallet steget til 6 mia. I dag er menneskeheden faktisk i stand til at producere tilstrækkelig mange fødevarer til verdensbefolkningen. At den ikke er villig til at dele, er en anden sag. Masseproduktion og massesalg af teknologiske hjælpemidler er forudsætningen for, at frigøre den menneskelige bevidsthed til åndeligt arbejde. Mennesket skal ikke længere bruge al sin tid på fysiske fornødenheder som mad, hus og børn. I dag er den vestlige verden forsynet med alverdens hjælpemidler, som reelt kan frigøre dem fra meget arbejde − hvis de ønsker det. Konklusionen er:
“Disciplen på syvende stråle arbejder bevidst ved hjælp af visse love, der styrer formen og dens forbindelse med ånd eller liv … Med sin viden om ritualer … med sin forståelse af “kraftord” … og ved at bruge lydens kraft, vil fremtidens discipel arbejde og opbygge den nye verden med dens kultur og civilisation. Et eksempel på virkningen af den syvende stråles magiske påvirkning af massernes bevidsthed er den stigende brug af slogans og “slagord” … som har til hensigt at skabe en reaktion, der medfører, at mennesket føres ind i bestemte former for massereaktion. Dette er den første spæde begyndelse til brugen af kraftord …”Alice A. Bailey: The Destiny of the Nations, p. 130-131 |
|||
Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | næste | |||
"Artikler på Visdomsnettet.dk udtrykker ikke nødvendigvis VisdomsNettets holdninger, men er alene forfatterens.” ”Denne artikel må distribueres videre over Internettet og udprintes uden forfatterens tilladelse. Anden brug, herunder print i medier og anden form for distribution, eller brug af denne artikel, eller dele heraf, kræver ophavsretindehaverens tilladelse." |