Bøgernes antydninger om
Vestens esoteriske tradition
Man kan sige, at Den Nye Tidsalders åndsvidenskab i høj grad har ladet sig inspirere af Vestens esoteriske tradition. Det samme kan man sige om Rowlings Harry Potter-bøger, for det er tankevækkende, at de er fyldt med kendskab til historiske personer og dele af deres åndelige og litterære tradition.
Den første tydelige antydning ligger i titlen på Rowlings første Harry Potter-bog. Ved udgivelsen i USA fik den titlen Harry Potter og Troldmandens Sten, men den oprindelige titel, der blev brugt ved udgivelsen i England, er Harry Potter og De Vises Sten. "De Vises Sten" er naturligvis den korrekte og mest kendte i den alkymistiske tradition, fordi den både er en håndgribelig og metaforisk skat og et produkt af den filosofiske og spirituelle søgen, der anerkendes på grund af evnen til at transformere de grundlæggende metaller til ædelstene og til et evigt liv. Den alkymiske tradition indeholder det, som den første "sten" (i virkeligheden alkymisk sølv) blev udviklet til via en alkymisk proces af Nicholas Flanel[1] − en respekteret historisk person, der blev kendt for at være en selvbestaltet alkymist, der levede fra 1330-1417[2].
Nicholas Flanel selv er en afgørende person i handlingen i Rowlings første Harry Potter-bog. Helt centralt drejer det sig om, at Harry Potter og hans to venner må overbevise sig om sikkerheden for den sten, som det siges, at alkymisten har skabt for længe siden. Et særligt dramatisk vendepunkt i handlingen vises som en kendsgerning. På et bestemt tidspunkt bliver de tre elever i stand til at afsløre mysteriet og modstanden, der griber ind i deres verden, og hvad det hele drejer sig om. De kombinerer flere forskellige spor og forstår, at alle voksne og magtfulde mennesker i deres verden føler sig fastlåste i en intens bestræbelse på at forhindre De Vises Sten i at falde i hænderne på skrupelløse kræfter.
_________________________________
[1] Paul Bembridge, p.242, i The Rosicrusian Enlightenment Revisited, ed. Ralph White.
[2] Antoine Faivre, Access to Western Esoterisme, p. 55.
_________________________________
|