Musikken, følelseslivet og tankelivet
Musikken og følelseslivet
Musik har fra begyndelsen været nært forbundet med livets mening, mysterium og magi. Men tidligere påvirkede musikken hovedsagelig følelserne. Musik var for følelseslivet − ikke for tankelivet. Behovet var at føle musik. Der har været et grundlæggende ønske om og en længsel efter at musikken skulle gå til hjertet, eller at følelserne skulle opflammes, for mennesket har en gådefuld evne til at blive bevæget af toner og harmoni − eksempelvis kærlighedssange og krigsmusik. Man kan derfor sige, at det primære formål med musik har været at bevæge eller betinge følelserne. Et godt eksempel er vuggeviser, der bruges til at berolige et uroligt barn.
Musikken og tankelivet
Efterhånden som mennesket bevæger sig ind i den mentale tidsalder, begynder det at værdsætte musik på et mentalt niveau. Behovet skal ændres fra at føle musik til at tænke musik − at tænke harmonisk. I Den Nye Tidsalder vil musik blive skabt for at stimulere tænkeevnen. Den vil forme tænkningen. Den vil blande, afbalancere og harmonisere menneskets tanker. Formålet bliver at hjælpe mennesket til at tænke sandt og klart. Musikken vil kunne stimulere og harmonisere den "nye tænkning", som man hører så meget om i åndsvidenskaben. Opgaven bliver at relatere lytteprocessen til harmonisk og skabende tænkning.
Et mentalt budskab
Musik kan sammenlignes med et mentalt budskab. Måske kan man udvikle evnen til at tænke i billeder og i toneværdier − en tænkning, der fører til et skabende tonebilledsprog. Dvs. at det er vigtigt, at man udvikler en sensitivitet, der kan opfatte den bagvedliggende idé. Muligvis er der allerede nogle komponister og musikere, der tænker musik snarere end at høre musik. Et eksempel er en ung mand, der blev totalt døv i en ung alder. Han studerede musik ved Oxford-universitet, og han besluttede at starte en musikskole for døve, når han blev magister.
Musik er et produkt af det tankesindet. Musikken tilhører derfor den indre verden, og den kan kommunikere på mentalplanet. Der har i øvrigt altid været en tæt forbindelse mellem musik, matematik, astronomi og religion, men som sagt er musikken indtil videre kun blevet følt. Musik skal bevæge sig fra følelse til tanke − fra stemninger til idéer. Musik kan − ligesom en bog − rumme og formidle idéer.
|