Nogle nye retninger
Mindre "skærmtid" og mere aktivitet
Heldigvis er tidevandet ved at vende. Den bølge af reformer, der river børn ud af barndommen og har skabt præstationsfokuserede forældre og resultatfokuserede lærere, møder nu en modreaktion. Man er ved at forstå, at langsom kan være bedre end hurtig, og at mindre kan være mere. Man lærer, at børn skal være børn. Det betyder, at de har brug for mindre struktureret aktivitet og mere tid til at lege, mindre ”skærmtid” og mere aktiv tid, mindre organisation og mere frihed, mindre docerende instruktion og mere fantasifuld udforskning.
Tilbagevenden af leg i børnehaverne er kommet i fokus som en modreaktion. Vægten, der blev lagt på den tidlige undervisning, skifter fra en ensidig og alt for tidlig intellektuel tilgang til en mere holistisk forståelse. De subtile færdigheder, der fremmes via leg, bliver mere anerkendt. Førende pædagoger og sundhedspersonale peger på at:
"Forskning viser, at børn, der deltager i komplekse former for social-dramatisk leg udvikler større sproglige færdigheder end de, der ikke leger, de får bedre sociale færdigheder, mere empati, mere fantasi og mere af den subtile evne til at forstå, hvad andre mener. De er mindre aggressive, viser mere selvkontrol og højere niveauer af tænkning".
Joan Almon & Edward Miller: The Crisis in Early Education: A Researched-Based Case for More Play and Less Pressure
Den seneste tids hastige vækst i Waldorf-uddannelse[1] er beviser for, at modreaktionen er ved at nå et vigtigt vendepunkt. Waldorf-uddannelsen blev grundlagt af Rudolf Steiner i 1919 i Stuttgart, Tyskland. Nu er der over 1.000 skoler i over 60 lande. Væksten er stabil, og hvert årti fordobles antallet af skoler. Det seneste årti er der sket en hidtil uset vækst. Waldorf-uddannelsen appellerer til forældrene – ikke kun fordi de foretrækker de holistiske, kunstintegrerede metoder, men også fordi de værdsætter de underliggende værdier. Værdierne er kortfattet angivet i det ofte citerede mål for Waldorf-uddannelsen:
”At behandle barnet med respekt,
uddanne det til kærlighed
og lade det udvikle sig til frihed”.
_________________________________
[1] Waldorf-uddannelsen understreger den rolle, fantasien spiller ved indlæring og udvikling af tænkeevnen, der omfatter både et kreativt og et analytisk aspekt. Uddannelsens overordnet mål er at give de unge grundlag for at udvikle sig til frie, moralske og integrerede individer og hjælpe hvert barn til at opfylde dets unikke skæbne.
_________________________________
|