BØRNS PSYKISKE POTENTIALE
Af Gesine Abraham Fra The Beacon
(Oversættelse Thora Lund Mollerup & Erik Ansvang)
Du kan frit downloade "BØRNS PSYKISKE POTENTIALE" af Gesine Abraham. For at kunne læse filen, skal du have programmet Acrobat Reader, som du kan hente på www.adobe.com/dk - det er gratis. Materialet downloades ved at klikke på pdf-filen i ruden til højre.
OBS!
Klik på den øverste artikel til højre, hvis du ønsker at downloade artiklen.
Klik på den nederste artikel, hvis du ønsker at læse den på internettet. Du kan vende artiklens sider ved at klikke på sidernes hjørner!
Vi har brug for din støtte
VisdomsNettet er en fond, der ikke ejes af nogen, og alle arbejder gratis. Arbejdet opretholdes alene af donationer, og alle bidrag er altid velkomne. Dit bidrag kan indsættes på… Danske Bank - Reg. 1551 - konto nr. 16-973-335 - SWIFT-BIC: DABADKKK - IBAN: DK11 3000 0016 9733 35
På forhånd tak!
BØRNS PSYKISKE POTENTIALE
Børns kærlige tendenser strømmer ubetinget ud
til mennesker, dyr, planter og genstande i deres omgivelser,
I løbet af de seneste 50 år har børnehaver ændret sig radikalt. I de første børnehaver var der fokus på socialisering og aktiv, fantasifuld leg i et ustresset miljø. I nutiden er børnehaverne blevet et skråplan, der fungerer som en udvidelse af den formelle skolegang. I nutiden betragtes børnehavens program som en forudsætning for at give barnet et forspring og en hurtig og succesfuld vej i skolen. Mange børnehaver bruger normgivende læseplaner, der er tilpasset nye standarder, og som er knyttet til standardiserede prøver.
Problemet med fejluddannelse og succesopdragelse
For at forberede børn til de øgede krav i børnehaven, føler mange forældre, at det er nødvendigt at forberede deres børn til de kommende indlæringssituationer inden børnehaven. Mange børns livsstil er i nutiden fyldt med travle tidsplaner og strukturerede aktiviteter, og den overskydende tid bruges til ”skærmtid”, mens leg nærmest er ikke-eksisterende. Bekymrede pædagoger, psykologer og specialister i børns udvikling har advaret mod den nuværende praksis, som de kalder succesopdragelse, fejluddannelse og drivhusbørn, hvor forældrene ønsker at fremdrive et superbarn. Det accelererede tempo i fremskyndelsen er blevet så ekstremt, at man nu advarer om de skadelige virkninger, der primært skyldes tabet af selve barndommen.
|