Hvordan skriver unge?
Når børn bliver ældre, er deres kreativitet ikke gået tabt. Men de har nu lært at skrive på to måder. Den, der forventes af omgivelserne (det tilpassede barn), og den frigjorte (kreative), der ofte er uønsket af omgivelserne (det naturlige barn). Det ser man ofte på graffiti, hvor et ungt menneske har skrevet et budskab, og senere kommer en anden med en humoristisk og kreativ tilføjelse. Her er nogle eksempler fra det virkelige liv:
En person skrev:
På et senere tidspunkt tilføjede en anden …
På et plankeværk skrev en person …
Nederst på plankeværket i knæhøjde under graffiti-teksten tilføjede en kreativ spøgefugl …
Forældrene ved en skole havde opsat et skilt, der opfordrede trafikanterne til at sætte farten ned …
En af eleverne tilføjede…
Psykologisk set sker der det samme, som når børn udtrykker sig. De unge skriver, hvad der falder dem ind. De skal ikke leve op til bestemte krav, normer eller regler. De udtrykker sig spontant. Processen bliver først rigtig kreativ, når en anden fanger ideen og bygger videre på den.
|