Fremtidens undervisning
drejer sig om sjælskontakt
Iflg. Alice A. Bailey vil fremtidens undervisning forsøge at bygge bro mellem det bedste i de østlige og vestlige undervisningssystemer. I Østen har det indre liv altid været vigtigere end det ydre. Østen har nedtonet personlighedens betydning, man har understreget, at den ydre verden er en illusion, og man har sat åndelig oplysning som det højeste mål i livet. Vesten har historisk set understreget betydningen af de stik modsatte mål – individualisme og materialisme. Men begge holdninger rummer sande åndelige værdier. Og specielt i de kommende 2.000 år, hvor 7. stråle gør sin indflydelse gældende, vil behovet for en undervisning, der skaber balance mellem ånd og stof, komme i fokus. Det ophøjede mål for fremtidens undervisning og dannelse er mennesker, der skaber kontakt til den indre guddom – sjælen i hjertet – og bruger kontakten i et aktivt og skabende samfundsengagement.
Fremtidens undervisning baserer grundantagelserne på bevidstheden om:
o Mennesket som en åndelig skabning, der udtrykker sig gennem tre legemer – mentallegemet, astrallegemet og det fysiske legeme.
o Menneskeheden er én familie, og verdensborgerskab er et muligt mål. Det universelle vil blive betonet i al undervisning, og menneskehedens åndelige indsigt vil blive understreget.
o Alle deler ét fælles liv, som pulserer og gennemstrømmer alt i skabelsen. Enheden – det fælles liv – kan erkendes i meditation.
|