Civilisation, kultur og enhed
I bogen Education in the New Age giver Alice A. Bailey en række forslag til fremtidens undervisning. I det følgende gennemgås de overordnede idéer, og derefter beskrives nogle af de specifikke dannelsesmål fra barndom til voksenalder.
Opgaven for de nye undervisningssystemer er at skabe en ny civilisation, en ophøjet kultur og at føre menneskeheden frem til erkendelse af enhed.
Civilisation: Defineres som de brede befolkningsgruppers idealistiske reaktion på de grundlæggende idéer, der rummer formålet med en bestemt historisk periode. Civilisationen udvikles derfor (som alt andet) indefra og ud. De oplyste sjæle, som man i den åndsvidenskabelige litteratur kalder ”visdommens mestre”, har til opgave at udvikle bevidstheden i menneskeheden og de lavere naturriger. Det gør de ved at sende idéstrømme ind i den kollektive bevidsthed. Idéstrømmene er i overensstemmelse med den fremherskende stråleindflydelse i den aktuelle epoke. Menneskehedens respons på idéerne – oplyst eller forvrænget – udtrykkes via det, der kaldes civilisation og kultur.
Kultur: Vedrører det enkelte menneske i sit åndelige aspekt. Et kulturelt menneske er angiveligt en intelligent borger i to verdener – sjælens og personlighedens. Det kulturelle menneske handler som en intelligent forælder, og har en behersket og målrettet personlighed.
Enhed: Er et realistisk mål, når alle verdens børn fra den tidligste barndom lærer to centrale værdier – værdien af det enkelte menneske og værdien af den ene menneskehed.
|