Problemet med granitblokkene
Blokkene af relativ blød og let kalksandsten er udhugget i Mokattambjerget ved Cairo. Det er ikke disse sten, der giver problemer. Det gør granitblokkene derimod, for de er udhugget i Aswan ca. 1.000 km fra byggepladsen. De største sten i Khufu-pyramidens konstruktion vejer 220 tons. De er store og tunge, men de repræsenterer ikke egypternes største stenhuggerpræstationer. Den største færdige granitobelisk, som Sesostris I lod rejse i pyramideområdet, og som nu står på Peterspladsen i Rom, vejer 455 tons. Den største (den ufuldendte obelisk i stenbruddet i Aswan) vejer ca. 1.100-1.300 tons. Hvordan var de gamle egyptere i stand til at udhugge de ekstremt tunge stensøjler? Og hvordan kunne de løfte, transportere og håndtere dem?
Problemet med løft og transport
Den ufuldendte obelisk i stenbruddet ved Aswan beviser, at de gamle egyptere skar stensøjlen fri ved at skære ned i klippen udenom blokken. Til sidst stod man med en gigantisk blok, som var skåret fri på tre af de fire sider. Hvordan ville man frigøre stenblokken og løfte den 1.100-1.300 tons tunge stensøjle op af hullet, når den var skåret fri? I nutiden kræves der gigantiske kraner, når der skal foretages så voldsomt tunge løft. Hvad brugte egypterne for flere tusinde år siden?
Trækket i et reb med 100 biler i enden
Egyptologerne påstår, at transport og opførelse af pyramiderne er sket ved hjælp af kraften fra mennesker i titusindtal. Men pyramiderne kan umuligt være bygget ved hjælp af muskelkraft, for beregninger viser, at der er en grænse for, hvor mange menneskers kræfter man kan forene i et samlet træk i et reb, og stenenes størrelse og tyngde overstiger klart dette træk. Her skal det bemærkes, at hver eneste sten i den opadgående gang, der fører op til kongekammeret − det såkaldte "store galleri" − inde i midten af Khufus pyramide, vejer mere end 100 biler.
|