Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

TANKER OM OPDRAGELSE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Tanker-om-opdragelse-Erik-Ansvang

TANKER OM OPDRAGELSE (3 af 11)


Hvad menes der med opdragelse? Og med hvilke metoder når man lettest og mest effektivt målet med opdragelsen? Emnet er vigtigt, for i nutiden sker der store forandringer i politik, religion og sociale forhold.

TANKER OM OPDRAGELSE (3 af 11)

De fine og de ufine

 

I fortiden, da bysamfundet var idealet for en nation, fandtes der i byerne et såkaldt kultiveret borgerskab. Men dette samfund havde en stor fejl – det var baseret på slaveri. Eksempelvis var kulturen, kunsten og livet i det gamle Athen baseret på, at de velstillede borgere ejede og underkuede sine medmennesker. Slaverne blev stort set ikke betragtet som medmennesker − ja knap nok som mennesker. Som man kan se det hos Aristoteles, blev de betragtet som medlemmer af en lavere race − en race, som ikke havde krav på lighed og ligeværdighed.

 

Tanker-om-opdragelse-03-Erik-Ansvang

 

Dengang opdelte man byens borgere mellem ”grækere” og ”barbarer”. Man påstod, at for at skabe et kultiveret demokrati, var det nødvendigt at fastholde ”lavere mennesketyper” i slaveri. På en måde udgjorde de såkaldte ”barbarer” grundlaget for ”demokratiet”. Slavernes manglende finhed gjorde det muligt for andre at betragte sig som forfinede. Slavernes uvidenhed gav andre tid og overskud til at udvikle viden og intelligens. Slavernes særdeles snavsede omgivelser (uden for deres herrers huse) hjalp til at skabe det finere borgerskabs afslebne natur − en natur, der ifølge historieskriverne udviklede et af menneskehedens højere civilisationer.

Men det græske ideal var grundlæggende egoistisk, for det ignorerede velfærden for en stor del af folket. En civilisation med denne holdning og adfærd er dømt til undergang, for et stabilt samfund bygger på ægte broderskab, og det er ikke baseret på en tyk og mørk skillelinje, der deler borgerne i højere og lavere mennesketyper − eller rige og fattige − fine eller ufine.

Artikel-Tanker-om-opdragelse-Erik-Ansvang
Download-fil: TANKER OM OPDRAGELSE - Erik Ansvang


Artikel-Tanker-om-opdragelse-Erik-Ansvang
Læsefil med vendbare sider: TANKER OM OPDRAGELSE