Menneskets tænkeevne
Menneskets tænkeevne gennemgår muligvis også faser af gentagne udvidelser og sammentrækninger set i et stort perspektiv. Sandsynligvis har den menneskelige tænkeevne gennemgået en udvidelses- eller udåndingsfase i de gamle kulturer, for her anvendte de indviede den helhedsskabende tænkning. Formidling af viden foregik gennem symboler og drama, som kunne fremkalde en følelsesmæssig identifikation og indsigt, som var individuel. Det bekræftes af den tibetanske mester Djwhal Khul i en af Alice A. Baileys bøger, hvor han siger: ”– der findes ikke nogen bestemt fortolkning af et symbol, og ethvert symbol – uden undtagelse – vil formidle en individuel forståelse til det enkelte menneske”.
Betydningen af symbolerne varierede således fra menneske til menneske og var derfor ikke entydig. Åndsvidenskaben oplyser, at menneskets følelsesmæssige natur var det store udviklingsområde i denne historiske periode, og kandidaterne fik kontakt med deres følelses- og begærliv ved at deltage aktivt i dramaernes rollespil, ”tage symbolerne ind” i meditation og udfolde dem i associationer – i bevidstheden eller gennem dramatiseringer.
Den næste fase i udviklingen af menneskets tænkeevne er den nutidige. Fokuseringen er tydeligvis flyttet fra følelseslivet til tankelivet. Tankelivet er todelt i sin natur. Menneskets tænkeevne er opdelt i abstrakt og konkret tænkning, og menneskeheden forsøger at undersøge, erfare og til sidst gøre sig til herre over den konkrete tænkning.
Naturvidenskaben er et godt eksempel på den nutidige tænkemåde, for den analytiske tænkning og tilbøjeligheden til at opsplitte virkeligheden har medført, at forskerne søger årsagen til livets opståen i de mindste fysiske partikler. De prøver at forstå helheden ved at skille den ad. Det er en nødvendig erfaring i udviklingen af tænkeevnen. Ved at opsplitte tilværelsen og analysere de enkelte dele bliver mennesket i stand til at analysere livets grænser. Denne evne er forudsætningen for, at mennesket kan undgå farer, holde sig inden for naturlovenes rammer og i det hele taget undgå problemer. For at kunne fatte helheden, må man først forstå delene.
|