Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

MAGI & MAGIKERE
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Magi-&-Magikere-i-esoterisk-lys

MAGI & MAGIKERE (10 af 11)


Ordet magi defineres ofte som brug af overnaturlige midler til at skabe fænomener. Åndsvidenskaben er ikke enig i denne definition. Den mener, at intet er overnaturligt.

MAGI & MAGIKERE (10 af 11)

Onde invokationer

 

Magi-&-Magikere-21-Åndsvidenskab-og-esoterisk-indsigt

 

Det var den gode side af denne magi − men der findes også særdeles virkelige og alvorlige sider, som eksempelvis kommer tydeligt til udtryk i voodoo- eller obeah-ceremonier[1] blandt andet i Afrika. Under disse ceremonier prøver magiker­ne at påkalde hjælp udefra til onde formål på det fysiske plan, og det er hævet over enhver tvivl, at de faktisk har held med deres frastødende intentioner. Det samme forekommer af og til i Indien − især blandt bjergstammer. Det er ikke ualminde­ligt, at det sker i forbindelse med dyrkelse af en stammegud, og dyrkelsen består ofte i forsoningsofre, der får stammeguden til at skabe virkninger på det fysiske plan. Man hører om landsbyer, hvor livet går godt så længe landsbyguden mod­tager sine regelmæssige ofre, men hvis ofrene indstilles, opstår der problemer af en eller anden art. I et kendt tilfælde udbrød der spontant brande i forskellige hytter i en landsby, fordi man undlod at dyrke stammeguden på den sædvanlige måde. I disse tilfælde er det en elemental, der udgør guddommen – en elemental, der belives af den energi, der rettes imod den − eller som på anden måde har glæde af de ofre, der tilbydes.

Der er ofte to slags ofre. Enten ofrer man et levende væsen på en måde, der skaber store mængder blod, eller også afbrændes der føde (som regel kød), på en måde, der skaber kraftige køddampe. Det viser, at stammeguden er et meget lavtstående væsen med et legeme af æterisk stof − et legeme, der er i stand til at optage fysiske dampe og indtage næring fra dampene eller føle nydelse ved at indtage dem. Det er indlysende, at ethvert væsen – uanset hvad det kaldes – der kræver blod- eller brændofre, er et naturvæsen af en meget lav og dyrisk type. Det er forhåbentlig unødvendigt at understrege, at intet udviklet væsen − ingen deva – kunne drømme om at modtage ofre, der kræver død og lidelse.

 

_________________________________

[1] Obeah (staves nogle gange ”obi”) anvendes i Vestindien og betragtes som magi og trolddom. Den religiøse praksis stammer fra Centralafrika og Vestafrika.

_________________________________

Artikel-Magi-&-Magikere-i-esoterisk-lys
Download-fil: MAGI OG MAGIKERE - C.W. Leadbeater


Artikel-Magi-&-Magikere-i-esoterisk-lys
Læsefil med vendbare sider: MAGI OG MAGIKERE