Kristi genkomst eller tilsynekomst
At tale om Kristi genkomst er i virkeligheden ret upræcist, for iflg. Djwhal Khul har Kristus aldrig forladt menneskeheden. Han lever i bedste velgående i sit domicil i Centralasien, og åndsvidenskaben oplyser, at han dagligt står under sit fyrretræ og velsigner menneskeheden. Derfor er det rigtige udtryk reelt ikke genkomst men tilsynekomst. Djwhal Khul fortæller:
”Kristus har gennemgået alle menneskehedens erfaringer, og han har aldrig forladt menneskeheden. Med sine disciple − visdommens mestre − nærmer han sig menneskeheden årti efter årti. Dengang han ved sin opstandelses-indvielse sagde: ’Se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende’,[1] mente han ikke noget tåget eller alment i retning af at hjælpe menneskeheden fra et eller andet fjernt sted, der kaldes ’Guds trone i Himlen’. Han mente præcis det han sagde – at han blev hos menneskeheden. Kendsgerningen om hans tilstedeværelse i fysisk form på Jorden, er kendt i dag af mange hundrede tusinder, og vil til sidst blive erkendt af lige så mange millioner”.
Alice A. Bailey: The Externalisation of the Hierarchy, p. 487
Set ud fra det perspektiv, er det mere korrekt at tale om Kristi tilsynekomst. Han vil igen komme offentligt til syne, som han gjorde for ca. 2.000 år siden, men denne gang viser han sig i sin egen fysiske skikkelse og ikke gennem en bevidsthedsmæssig ”overskygning” af en indviet discipel.
_________________________________
[1] Matthæusevangeliet, 28,20
_________________________________
|