|
|||
Niveau : Vidende Du er her : Skabende Meditation » MEDITATIONERNE » Meditation for videregående » 2. års meditationer Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | næste Relaterede artikler : SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 2:6 (Vidende) SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 3:6 (Vidende) SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 4:6 (Vidende) SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 5:6 (Vidende) SKABENDE MEDITATION FOR DEN NYE TIDSALDER - 6:6 (Vidende) |
|||
|
|||
God koncentrationsøvelse
En særdeles god øvelse i koncentration findes i Ernest Woods bog Concentration: I et diagram placerer Ernest Wood "Rigtige menneskelige relationer" i centrum, og i en cirkel udenom omkranses denne kvalitet af kvaliteterne: "Harmløshed", "Kærlighed i praksis", "Ligeberettigelse", "Tolerance", "Ydmyghed", "Den gode vilje", "Samarbejde mellem nationer" og "Forståelse i familien".
Skema - Skabende-meditation 2. år Skemaet kan forstørres ved at klikke på linket herover
Fra "Rigtige menneskelige relationer" i midten, tegnede han pile ud til kvaliteterne i den omgivende cirkel, og han opfordrer til, at man tilfører andre pile, så antallet af pile bliver 100. Man kan tilføje nogle personlige og konkrete idéer, som f.eks. at fortælle kollegerne, at man værdsætter det, de har udført, at man returnerer en biblioteksbog, man har haft for længe, at man vil fjerne en uoverensstemmelse med en bekendt, at man vil køre forsigtigt i sin bil, at man vil vise tålmodighed over for de mennesker, der arbejder med en anden rytme, end man selv gør. Brug ikke tid på at fundere over "den gode vilje", "ligeberettigelse", "samarbejde" osv. Man skal bare bemærke dem og skrive dem ned, og derefter lade opmærksomheden glide tilbage til "Rigtige menneskelige relationer". Man skal ikke lade tanken springe tilbage, men lade den glide tilbage. Derefter spørger man sig selv, "hvad er det næste?", samtidig med at man ser på feltet "Rigtige menneskelige relationer". Skriv alle de idéer ned, der dukker op. Når man har fået mange idéer og skrevet dem ned, vil man opdage, at tankesindet er tomt, for det har ikke mere at give, men fasthold alligevel koncentrationen lidt endnu og afvent, om der skulle komme flere idéer. Denne øvelse kan indgå i meditationen i denne instruktion. Den er ikke alene en hjælp til skabelse af koncentration, den peger også på en metode til refleksion over temaet. Tålmodighed og gentagelseNøglen til at udvikle koncentrationsevnen er, som ved alle andre egenskaber, utrættelig tålmodighed og konstante gentagelser. Og her skal det nævnes, at processen med at skabe et mentalt eller indre billede har en værdi ud over at udvikle koncentrationsevnen. Billeder rummer en kraft i sig selv, som man bruger bevidst eller ubevidst. Men dette emne studeres senere i instruktionen om visualisering, der har stor betydning i meditationsteknikker. På nuværende tidspunkt bruges visualiseringen udelukkende som en fase i koncentration. Udover disse specifikke øvelser er der masser af muligheder i dagligdagen til at træne koncentrationsevnen. Det betyder, at man er opmærksom på det aktuelle problem eller spørgsmål uden at lade tankerne vandre. Vanemæssige handlinger udføres ofte på en mere eller mindre drømmeagtig måde med omstrejfende tanker på uvedkommende ting, der passerer gennem tankesindet. Det kan skabe en passiv tilstand uden tilknytning til tænkningen, og denne tilstand kan vokse til problematiske proportioner, og det er spild af energi. Senere er det nødvendigt at lære at gøre to ting på samme tid, og det vil sige at være bevidst og aktiv på to forskellige planer samtidigt, men det er noget helt andet. I sidstnævnte tilfælde er man bevidst vågen og aktiv på begge planer, hvorimod der i det forrige tilfælde sker en mere eller mindre automatisk kontinuitet af en fysisk aktivitet, hvor forestillingsevnen strejfer om uden styring og uden at være i overensstemmelse med viljen. Evnen til at leve i nutidenNår koncentration betragtes fra denne mere dybtgående synsvinkel, kan man sige, at det ser ud som om mange mennesker stort set ikke lever i nutiden. De fleste af deres interesser og deres psykologiske liv er med den største opmærksomhed rettet enten mod fortiden eller mod fremtiden. Enten mindes de, eller de fortryder ting, der er sket. Eller de bekymrer sig om ting, der måske vil ske i fremtiden. Det er en usund tilstand, og den skal ændres. Konklusionen er, at koncentration betyder evnen til primært at leve i nutiden og specifikt til at leve i den specielle periode af nutiden, hvor den aktuelle opgave skal løses.
|
|||
Side : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | næste | |||
"Artikler på Visdomsnettet.dk udtrykker ikke nødvendigvis VisdomsNettets holdninger, men er alene forfatterens.” ”Denne artikel må distribueres videre over Internettet og udprintes uden forfatterens tilladelse. Anden brug, herunder print i medier og anden form for distribution, eller brug af denne artikel, eller dele heraf, kræver ophavsretindehaverens tilladelse." |