Pæleslagningens og
snoreudspændingens ceremoni
I museet i Berlin opbevares et dokument skrevet på en lertavle fra kong Amenemhets tid (ca. 2.000-1.500 år f.Kr.). Her fortæller man, at allerede i det 3. årtusinde f.Kr. fandt pæleslagningens og snoreudspændingens ceremoni sted ved grundlæggelsen af de egyptiske templer. Men når Khufus dokument er et forbillede, må denne ceremoni have været benyttet allerede på hans tid, altså i det 4. årtusinde f.Kr. Dertil kommer, at en ceremoni og en kulthandling, der hviler på så dybtgående religiøse forestillinger som dem, man møder her, må have haft en meget lang udviklingsperiode bag sig.
Om pæleslagningsceremonien siges det:
"Til hendes[1] tilfredshed blev templets pronaos fuldendt i sin struktur med en skønhed, der ligner himmelhvælvingen. Den blev opført efter hendes guddommelige forbillede og efter ordre fra guden Tehuti[2], som har bekendtgjort planen om at opføre bygningen til håndværksmesteren Khnum i hans time og til gudinden Seshat med hensyn til fastsættelsen af de fire hjørner".
Visdomsguden Tehuti og skaberguden Khnum
Videre siger teksten:
"Øvre-Egyptens hersker holder selv snoren sammen med gudinden Seshat, mens de fastlægger fundamentet for det forreste sanktuarie i de fire hjørner efter beregning af guden Tehuti, som fastsatte indretningen − og håndværksmesteren Khnum, se han er i byggevirksomhed. På denne måde er dette tempel udført på terrænet ved Dendara som et fuldendt monument for evigheden … det er formet som himmelrummet med dets herskerinde Hathor … 24 søjler er opstillet i det, på samme måde som de 4 himmelstøtter. Loftet over dem[3] er helt og holdent udsmykket med dekans stjernebilleder, som det er passende for en helligdom, der omfatter stjernernes ånder".
En af teksterne lyder sådan (præstinden[udklædt som gudinden Seshat (billedet th.) siger til kongen [udklædt som guden Khnum]):
"Køllen i min hånd var af guld, da jeg slog pælen med den, og du var med mig som harpedonapt."[4]
I en anden tekst står der, at kongen under pæleslagningen optræder som stedfortræder for guden Khnum. Desuden oplyses det, at "guden Thoth er med dem" − dvs. Khnum og Seshat, f.eks. ved anlæggelsen. Lignende udtalelser findes også andre steder i teksterne.
Ceremoniens tre guddomme
I disse udtalelser og i andre ser man, at det er tre guddomme, der udfører ceremonien. Den ene er guden Tehuti, visdommens gud, som har fastlagt byggeplanen. Den anden er skaberguden Khnum, Universets håndværksmester, "hvis hænder er stærke". Det er hans opgave at opføre bygningsværket. De to guder repræsenteres af kongen, som "den øverste af præsterne". Den tredje guddom, der altid nævnes sammen med de to første, er gudinden Seshat, der repræsenteres af en præstinde.
_________________________________
[1] Gudinden Hathor.
[2] Tehuti blev af grækerne kaldt Thoth.
[3] De 24 søjler.
[4] Harpedonapt = Hunu, snorespænder, geometer.
_________________________________
|