LOVENE OG PRINCIPPERNE
Loven om
rigtige menneskelige relationer
Den første lov er den bedst kendte i den brede befolkning. Problematikken vedrørende menneskelige relationer er blevet grundigt drøftet, og der er gjort mange forsøg på at skabe bedre relationer inden for alle aktivitets-, beskæftigelses- og livsområder.
Men videnskaben om relationer er på begyndelsesstadiet, og dens dybere betydning er endnu ikke forstået. F.eks. er det kun få mennesker, der er i stand til at forholde sig til sine egne tanker, følelser og handlinger. Det er ikke overraskende. Psykoanalysen har opdaget, at de konflikter, et menneske har med relationerne til andre, findes i mennesket selv. Det har den konsekvens, at konflikterne "projiceres" over i andre. Årsagen er de delvis fortrængte instinktive tendenser, lidenskaber og følelser.
Horisontale relationer
Menneskets relationer er mangfoldige og komplicerede. Den enkleste form for relation (som ikke nødvendigvis er den nemmeste) er den relation, mennesker har til hinanden. Den er baseret på, at et menneske helt bevidst erkender, at dets grundlæggende identitet er identisk med sine medmenneskers. Erkendelsen skaber dyb respekt for andre og forståelse for deres rettigheder. Martin Buber har forklaret det i beskrivelsen af "jeg-du"-relationen og den deraf følgende "dialog", som modsætning til den objektive og umenneskelige "jeg-det"-relation.[1]
Den form for relation, der er meget vanskelig at skabe på den rigtige måde, er relationen mellem det enkelte menneske og gruppen – eller snarere de forskellige grupper, som det er knyttet til. Det beskrives nærmere i forbindelse med loven om gruppebestræbelser.
Vertikale relationer
Udover de "horisontale" relationer er der en hel række "vertikale" relationer, som har hierarkisk karakter. Djwhal Khul har beskrevet dem sådan:
"Temaet for den planetariske Logos’ bevidsthed er altid det store hierarki af skabninger. Det er en kæde af skabninger, hvor selv det mindste led er vigtigt, og det største led har relation til det mindste via den elektriske udveksling af åndelige energi. Set fra nogle vigtige skabningers synsvinkel findes der intet andet end hierarkier, der forbinder sol med sol, stjerne med stjerne, solsystem med solsystem, planet med planet og alle planetariske skabninger med hinanden."
Alice A. Bailey: Strålerne og Indvielserne, s. 729
Den harmoniske kombination af de horisontale og vertikale relationer skaber en sfære, der konstant udvides, og et magnetisk område til kontakter, samspil og eventuelle fusioner og identifikationer. Studiet af de mange relationer og teknikker til at integrere dem er et område, man kan kalde "inter-individuel psykosyntese".
Strålerne og relationerne
Det drejer sig hovedsageligt om 4. og 2, stråle, og energien fra 4. stråle:
"– virkeliggør princippet om konflikt, og den har en unik og mystisk virkning på alle relationer. Det skyldes det indbyrdes slægtskab, der eksisterer mellem 4. stråle for harmoni gennem konflikt og 2. stråle for kærlighed-visdom. 2. stråle er først og fremmest strålen for rigtige menneskelige relationer, når det drejer sig om det 4. naturrige."
Alice A. Bailey: Strålerne og Indvielserne, s. 610
Men 7. og 1. stråle er også effektive:
"Den hvide magi, der findes i rigtige menneskelige relationer, kan ikke standses. Den hvide magi vil uundgåeligt have effekt, fordi energien fra 7. stråle er til stede …"
Alice A. Bailey: Strålerne og Indvielserne, s. 573
Den grundlæggende impuls siges at have sit udspring i Shamballa som:
"– viljen, der medfører fuldbyrdelse af
rigtige menneskelige relationer."
Alice A. Bailey: Esoterisk Astrologi, s. 526 og 534
Samarbejde og kærlig forståelse er to grundlæggende egenskaber, der skaber en ægte "jeg-du-relation" og gør det muligt at "forstå, og at skabe kompromis og at opfatte de mange forskellige synspunkter".
Buddhas ottefoldige vej til rigtige relationer
Angående de metoder, der kan benyttes, kan man sige, at de mest omfattende findes i Buddhas ædle ottefoldige vej. De kaldes:
"– vejen til rigtige relationer – rigtige relationer til Gud og til hinanden … Trinene på vejen er:
Rigtige værdier Rigtig aspiration
Rigtig tale Rigtig opførsel
Rigtig levemåde Rigtig stræben
Rigtig tænkning Rigtig glæde eller sand lykke
… på fundamentet af Buddhas lære rejste Kristus sin overbygning af menneskehedens broderskab som et udtryk for Guds kærlighed."
Alice A. Bailey: Hierarkiets Fremtræden, s. 459
_________________________________
[1] Martin Buber: I and Thou, T. Clark, Edinburgh
_________________________________
|