Bevidsthedens rum
For at vende tilbage til emnet kunst, så er begrebet med det negative rum i et kunstværk noget, som japanerne kalder ”ma”. ”Ma” refererer til mellemrummet, rummet imellem, pausen eller intervallet mellem to dele af en struktur. Ordet ”ma” antyder bevidsthedens rum − men ”ma” er ikke rum. ”Ma” er noget, der finder sted i forestillingsevnen, når den oplever det rum, hvor der er bevægelsesfrihed mellem forskellige elementer. ”Ma” er det erfaringsmæssige rum – det, der sker i pauserne eller intervallerne, og som giver form til helheden. Der findes faktisk ikke et sammenligneligt ord i den vestlige verden, eller et begreb, der dækker den form for sensitivitet, og det er en mangel, der klart antyder, at Vestens tankesind har fået en materialistisk drejning. Desuden har den materialistiske verden en tendens til at overse det indre livs værdi og virkelighed – dvs. at intervallet eller rummet imellem ignoreres. Derfor taler forfatteren Alan Fletcher[1] om vigtigheden af at forstå rummet som stof.
Japanernes idé om ”ma”, svarer til det kinesiske begreb ”wu wei”. ”Wu Wei” er et vigtigt begreb i taoisme, og bogstaveligt oversat betyder det ”uden handling” eller ”ubesværet handling”. En ubesværet handling er en handling, der udføres i fuldstændig harmoni. Med fuldstændig harmoni, menes der ikke kun i forhold til omgivelserne, men i fuldstændig harmoni mellem personligheden og sjælen. Ubesværet handling flyder fra kilden, og derfor er den uskadelig, naturlig, autentisk og afbalanceret. For esoterikeren betyder det, at man handler i overensstemmelse med sjælen − eller man handler i overensstemmelse med den dynamiske, udstrålende sjælsinspirerede personlighed.
Wu wei
”Wu wei” er læren om, at menneskets handlinger bør være ligesom planeterne i deres baner − eller de kan sammenlignes med et træs vækst. Man skal med andre ord gøre noget uden at gøre noget. Man skal vokse ligesom træet uden at prøve at vokse. Man skal bare gøre det, der er i menneskets natur. ”Wu wei” er den kinesiske idé om oplysning, hvor den ubesværede handling flyder fra kilden, på samme måde som Ganesh havde evnen til at overvinde alle forhindringer.
_________________________________
[1] Alan Fletcher: The Art of Looking Sideways
_________________________________
|