Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-De-Fortrængte-Optegnelser-Ove-von-Spaeth-Egyptologi

DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER (5 af 70)


Ove von Spaeth afslører et omvæltende attentat på Moses, og dokumenterer, at hans liv og position var overraskende anderledes end hidtil antaget.

DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER (5 af 70)

2. KAPITEL

Moses - født af Faraos Datter

 

Kultisk ritual for nyfødte tronarvinger

Temaet "det spæde barn i et lille sivflettet fartøj, der sejlede på Nilen og samledes op af kongens datter", er kendt som en af de mest populære beretninger i forbindelse med Moses.

Bibelens Moses-beretning kan lade os forstå, under mindre kritisk læsning, at Moses var heldig at blive fundet som tilfældigt hittebarn og opdraget af en prinsesse. Skønt episoden med Moses i det lille fartøj på vandet dengang var et "internationalt" udbredt kultisk ritual for udvalgte kongebørn både før og efter Moses' tid, kan Bibelen i sin nuværende version efterlade det indtryk, at det var noget unikt for Moses og nærmest et "mirakel".

Men allerede et lille årtusinde før Moses kendes historiske overleveringer fra Babylon om et spædbarn fundet i en sivbåd, der drev ned ad Eufratfloden. Det pågældende drengebarn blev taget op til kongens palads - og siden givet en høj uddannelse, hvorefter han endte med at blive landets konge under navnet Sargon (I); mere om emnet i Appendiks 1. Ifølge de fundne såkaldte selvbiografiske optegnelser var dette barn (Sargon) i sivbåden søn af kongens datter. - Intet fremmed barn af lav byrd kunne på denne måde have opnået en så betydningsfuld uddannelse og en kongelig karriere. Det var således en omhyggeligt iscenesat affære for et barn af kongeæt.

Et lignende kultisk arrangement kendes fra Skandinavien, hvor et lille drengebarn - "sendt af guderne" - ankom alene i et fartøj, drivende på vandet. Også dette var på forhånd arrangeret, idet "alle, der modtog ham på bredden, straks vidste, at dette barn skulle være landets konge" - hvilket han da også senere blev, nemlig som den navnkundige kong Skjold af Danmark, stamfaderen til Skjoldungernes dynasti ved kongesædet i Lejre.

Med dette ældgamle kongebarnsritual (som det nu skal benævnes) - "et spædbarn sendt af guderne i et lille fartøj på vandet og herfra af kongens datter hentet op til paladset (for siden at blive konge)" - er Sargon det ældste kendte tilfælde og Moses det berømteste. Der har været talrige andre - for det var en vidt udbredt kongetradition. I Egypten var hver farao betragtet som en gud, og hans søn var gudebarn, nemlig Horus der (fra fartøjet) i sivene på Nilen blev taget op af sin mor, gudedronningen Isis.

Ud over kong Sargon I på Eufratfloden (ca. 2300 f.Kr.) og Moses på Nilen (ca. 1500 f.Kr.) kendes f.eks. athenernes første kongesøn Erechtonios (ca. 1400 f.Kr.) på vandet ud for kysten; og det græske "gudebarn" Dionysos - født af kongedatteren Semele - i et lille skib på bølgerne ved Brassiae i Laconia. Et andet græsk "gudebarn", Attis, blev på Sangariusfloden modtaget af modergudinden Cybele.

Også den indiske solgude- og kongesøn Karna blev sat ud i et sivflettet fartøj af sin mor, kongedatteren Kunti. Ligeledes blev den babyloniske dronning Humai's søn sat ud på Eufratfloden og herefter modtaget og anerkendt som tronarving.

Senere kendes latinernes kong Romulus på Tiberfloden (ca. 800 f.Kr.). Det gamle tyrkerfolks kong Tu-Küeh blev sat ud på et vand i Turkestan (ca. 200 f.Kr.). Og ligesom hos kong Skjold eller kong Neg på Roskilde fjord ved Lejre i Danmark ses samme ritus for kong Arthur ved Cornwalls kyst (begge ca. 600 e.Kr.) - samt for keltiske kongebørn på Rhinen; og desuden i Japans gamle myter (Izanagis' og Izanamis' nyfødte søn, sat ud i en sivbåd) og hos de nordamerikanske Tlatlasikoala-, Tsimschian- og Tlingit-indianerstammer.

Et sådant kultisk ritual for indvielse af kongebørn, der var udset til tronarvinger, synes at være dét, der virkelig foregik i Bibelens episode om Mosesbarnet. Brudstykker af kongebarnsritualet er "gemt" i egyptologien (se kap. 4 og 14, samt egyptologen H.W. Helck i nærværende kap.), men mere ubehandlet. At Moses gennemgik dette ritual, hvis detaljer genkendes i bibelteksten, taler afgørende for, at han reelt var Faraos Datters barn, der derefter for en tid blev overladt til en amme.

Det var normal praksis, at kongelige brugte ammer til deres børn. Den tidligere omtalte Hatshepsut, der på den tid var en meget ung Faraos Datter, har da tilsvarende arrangeret, at hendes barn her blev "tilbageleveret" kortvarigt fra ammens pleje for at deltage i ritualet.

Artikel-De-fortængte-Optegnelser-Ove-von-Spaeth-Egyptologi
Download-fil: DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER - Ove von Spaeth


Artikel-De-fortængte-Optegnelser-Ove-von-Spaeth-Egyptologi
Læsefil med vendbare sider: DE FORTRÆNGTE OPTEGNELSER