Udskriv | Anbefal | Sitemap

Søg på Visdomsnettet


Nyhedsbrev info

Indtast data og modtag vores nyhedsbreve
Navn

E-mail

Kontakt os

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN
Fonden
Donationer
Litteratur
Ordbog
Links
LemuelBooks
Esoterisk Visdom
GRUNDVIDEN
HOVEDOMRÅDER
LIVSKVALITET
SAMFUND
Skabende Meditation
ARTIKLER
OVERBLIK
MEDITATIONERNE
Esoterisk Litteratur
GRATIS E-BØGER
BOGUDGIVELSER
Fredsinspiration
ARTIKLER OM FRED
KONFLIKTFORSKNING
MENNESKE & MILJØ
Egyptens mysterier
ESOTERISK EGYPTOLOGI

Ikon-Gåden-om-faraos-datters-søn-Ove-von-Spaeth

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (76 af 86)


Oldtidens Moses var oprindelig en egyptisk faraoprins, der blev udstødt som tronkandidat, og som ved sin mystiske forsvinden fik sit eftermæle destrueret.

GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN (76 af 86)

Den opløsende personlighedsefterligning

 

Ved den stedfortrædende offerhandling var præsternes og magikernes mægtige forbandelse kastet på Senmut/Moses for at opløse hans status og identitet og mest effektivt at forhindre ham i at opnå faraotronen. Ved de efterfølgende ødelæggelser af hans navneinskriptioner, portrætter og statuer - og yderligere ved at gennemføre en uhyggeligt "opløsende" efterligning af ham - har modstanderne kunnet betragte resultatet som en succes.

For hvis Senmut/Moses snart igen dukkede op i Egypten, kunne han gøre den for ham direkte uhyggelige opdagelse, at en anden - Tuthmosis III - blev udgivet for at være den, der var portrætteret på flere ikke-ødelagte billeder og statuer, som den fordrevne kronprins Moses selv oprindelig var blevet afbildet på, mens Thutmosis ikke var gammel nok. Og desuden finde, at andre relieffer af ham let var blevet "tilpasset" den nye hersker i tekst og fremtoning (jf. begge har store næser).

Og han kunne her gøre den chokerende opdagelse, at hans personlige navne også var overtaget af den anden! Fik man sit navn frastjålet, "eksisterede man ikke". Med egypternes særlige opfattelse af statuer og billeder har der også bag hele handlingen ligget en udøvelse af en magisk proces til at støtte herskerskiftet.

Idet bedraget, "kopieringen" af Senmut/Moses - skønt efterhånden gennemskueligt - har lettet magtovertagelsen for Tuthmosis III i den første tid, må den samtidig have haft en nedbrydende effekt på Moses' formåen til at tage kampen op.

Så for Moses selv personligt må det have været et psykisk oprivende mareridt, som at være placeret magtesløs i et surrealistisk, fremmedgjort univers: Præcis som i H.C. Andersens fortælling "Skyggen", hvor kopien - skyggen, der slavisk efterlignede sin herres bevægelser og gøremål - her stjal hans ære og anerkendelse og endda blev gift med en kongedatter! "Originalen" gik herefter i opløsning ved at blive opfattet mere og mere uvirkelig, og blev næsten selv som en skygge. Netop dét at en skygge kunne afhugges og fjernes, var kendt i egyptisk mytologi.

Således placeret i den historiske periode, hvor en enkedronning blev Egyptens første kronede kvindelige farao og derefter reduceret og fjernet fra kongerækken, har Moses' skæbne ved hoffet formet sig på en sådan måde, at den har været vanskelig at forstå allerede for den nærmest følgende eftertid. Og endnu mindre forståelig for senere tiders historikere.

Et forsøg på personlig kompensation for den voldsomme udslettelse og forglemmelse af det originale hændelsesforløb om den udstødte faraoprins, må da have været blandt de vigtigste drivkræfter til, at Moses senere nedskrev beretningen om sit liv. En beretning der, skønt siden overleveret som brudstykker, i væsentlig udstrækning blev kernepunktet i henholdsvis Bibelens Mosebøger og rabbinerskrifternes ældste dele.

Dette var imidlertid ikke nogen totalbeskyttelse af Moses-beretningen, hvad også den senere udgave af Bibelen, redigeret i 400-tallet f.Kr., vil kunne demonstrere. Hvilket igen førte til yderligere forglemmelse af den oprindelige Moses. Og dermed endelig, i dele af nutidens forskning, til en videre svækkelse og endda opløsning af hans historiske identitet.

Artikel-Gåden-om-faraos-datters-søn-Ove-von-Spaeth
Download-fil: GÅDEN OM FARAOS DATTERS SØN - Ove von Spaeth